اذعان "هافينگتون پست":

ملت هاي منطقه برخلاف نظر ارتجاع عرب پشتيبان جمهوري اسلامي ايران و برنامه هسته اي آن كشور هستند

"جيمز زاگبي" رئيس انديشكده آمريكايي هاي عرب تبار و نويسنده ، در مقاله جديد خود در نشريه "هافينگتون پست" با اذعان به محبوبيت جمهوري اسلامي ايران نزد كشورهاي عربي و اسلامي منطقه افزوده است اكثريت ملل منطقه موافق برنامه صلح آميز هسته اي كشورمان و مخالف با حمله نظامي احتمالي عليه ايران هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از هافينگتون پست، نويسنده در ابتداي مقاله خود با اشاره به بي توجهي تحليلگران غربي به نقش افكار عمومي كشورهاي اسلامي و عربي و علاقه انان به جمهوري اسلامي ايران مي نويسد "در مورد برنامه هسته اي ايران و چالش آن كشور با آمريكا دائما بر كارشكني هاي رژيم صهيونيستي و موضع گيري هاي آن كشور در قبال مذاكرات هسته اي اشاره مي شود و در اين ميان ديدگاه مسلمانان و اعراب نسبت به اين مسئله ناديده انگاشته مي شوند. موضع دولتهاي عضو محور ارتجاع عرب در مورد ايران مشخص است اما براستي مردمان كشورهاي عربي و اسلامي در مورد جمهوري اسلامي ايران چگونه مي انديشند؟" 
زاگبي در ادامه به نظرسنجي اي كه در اين باره انجام داده است مي پردازد و مي افزايد "در طول يك دهه گذشته، من به همراه همكارانم نظرسنجي اي را در كشورهاي عربي و اسلامي و كشورهاي غير عربي اسلامي منطقه در مورد جمهوري اسلامي ايران انجام داديم. در اين نظرسنجي كه تا پايان سال 2012 ميلادي را در بر مي گرفت از 20 هزار شهروند 17 كشور عربي و 3 كشور غير عربي اسلامي منطقه از جمله (تركيه، آذربايجان و پاكستان) سوال پرسيده شد. در اين نظرسنجي كه از ميان 20 ملت در سطح منطقه انجام شده است در مورد سياست، فرهنگ و برنامه هسته اي ايران و موضع گيري آنان در اين باره سوال پرسيده ايم." 
در مورد نقش ايران در افكار عمومي ملل منطقه نويسنده با اذعان به محبوبيت جمهوري اسلامي ايران در نزد افكار عمومي كشورهاي عربي و اسلامي مي افزايد "بايستي به آمارگيري سال 2006 اشاره كرد. در آن زمان كه ما نظرسنجي را در ميان مردم كشورهاي منطقه انجام داديم بيش از 75 درصد پاسخ دهندگان تمايل مثبتي نسبت به جمهوري اسلامي ايران داشتند. از آن زمان تاكنون شواهد نشان مي دهند كه ميزان نفوذ دولت آمريكا در منطقه كاهش يافته است و در مقابل ميزان نفوذ و محبوبيت ايران در منطقه افزايش يافته و آن كشور در عراق، بحرين، لبنان و سوريه نفوذ زيادي دارد." 
نويسنده در ادامه با اذعان به حمايت ملت هاي منطقه از جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان مي سازد كه ملل عربي و اسلامي از برنامه هسته اي ايران دفاع مي كنند و در اين باره مي افزايد "ملت هاي عرب و مسلمان منطقه ايران را نمادي از مقابله با غرب مي دانند. نظرسنجي ها نشان مي دهند كه آنان از پيشرفت برنامه هسته اي ايران دفاع مي كنند زيرا معتقدند كه ايران به عنوان سردمدار مقابله با غرب مي بايستي تقويت شود. آنان در نظرسنجي ما اظهار داشته اند حامي برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران هستند. اكثريت اعراب و مسلمانان منطقه با اعمال تحريم ها از سوي كشورهاي غربي و انجام حمله نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران مخالف هستند."







برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار