نشست بررسی جامعه‌شناسی سبک زندگی روز چهارم نمایشگاه نشریات تخصصی با حضور دکتر علی ذکاوتی در محل دانشسرای نمایشگاه نشریات تخصصی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، «علی ذکاوتی قراگوزلو» استاد دانشگاه و دکترای تعلیم و تربیت اسلامی در این نشست با بیان اینکه مدل‌های جامعه‌شناسی از فاکتورهای اجتماعی، قدرت، فرهنگ و اقتصاد پیروی می کنند گفت: امر فرهنگی وابسته به قدرت و قدرت به فرهنگ وابسته است و این چرخه همچنان ادامه دارد، به همین دلیل فاکتورهای مختلفی بر سبک زندگی و مدل پوشش افراد تاثیرگذار است.

وی با قائل شدن دو ویژگی جذابیت و اعتبار برای سبک زندگی، در توضیح این عوامل بیان کرد: اگر نشریات جذاب و معتبر باشند، بر روی مخاطبان تاثیرگذار خواهند بود و اگر حتی یکی از این دو ویژگی را به تنهایی داشته باشند، زیاد عمر نمی کنند. در این زمینه رسانه‌های خارجی، توانایی‌های علمی، جذابیت بصری و قدرت های فناوری عظیمی را به کار می گیرند که منجر به جذب مخاطب فراوان می شود.

به گفته ذکاوتی، تغییر مفهوم سبک زندگی از طریق رسانه‌ها، امری است که به سادگی نمی‌توان به آن پاسخ داد، چراکه دو ویژگی جذابیت و اعتبار، بسیار دچار تغییر می‌شوند و جذب مخاطب بستگی به این دو ویژگی دارد.

وی همچنین بیان کرد: اگر مخاطب، با غیرمعتبر بودن یک رسانه و عدم جذابیت آن روبرو شود، حتما خلاف اهداف رسانه مذکور عمل خواهد کرد. این موضوع در مورد رسانه‌هایی که نقشی از اعتبار برای خود جعل کردند نیز صادق است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر بسته‌ای از اعتبار و جذابیت برای مخاطب فراهم شود، مخاطب به آن رسانه جذب می‌شود و حتی ممکن است ارزش ها، نگرش ها و باورهای او دچار تغییر شود.

نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی از 14 اسفند ماه با حضور بیش از 300 نشریه علمی و تخصصی گشایش یافته و تا 20 اسفندماه در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.