کرسي‌هاي آزاد انديشي به منظور حاکم شدن فضاي عقلاني و منطقي به جاي غوغاسالاري در جامعه است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، برگزاری كرسی‌های آزاد اندیشی زمانی از سوی رهبر فرزانه انقلاب مطرح شد كه جریانات هیجانی بر جامعه غلبه كرده بود. مقام معظم رهبري با اعلام برگزاری كرسی‌های آزاداندیشی در تلاش برای عقلانی كردن جامعه‌ای بودند كه جوانان در محوریت آنان قرار داشتند.

تاکنون موضوعات گسترده‌اي در کرسي‌هاي آزادانديشي مطرح شده که اهم آنها ازين قبيل است: پوشش و لباس، نظام سياسي در اسلام، روابط دختر و پسر، تفکيک جنسيتي در دانشگاه‌ها، ازدواج، اسلام و سياست، آزادي، حقوق زن، رابطه با آمريکا، هدفمندي يارانه‌ها ، جنگ نرم، چالشهاي انقلاب اسلامي، مکتب ايراني، روشنفکري، انتخابات، اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها و بيداري اسلامي.

حال آنكه طبق فرمايشات مقام معظم رهبري؛ اين كرسي‌ها براي ارتقاي بينش سياسي دانشجويان و براساس نياز حياتي آن دانشگاه بايد صورت گيرد، دستاوردها و موانع برگزاري کرسي‌هاي آزادد انديشي در دانشگاه را مطرح مي‌کنيم.

دستاورد کرسي‌هاي آزاد انديشي:

- حاکم شدن فضاي عقلاني و منطقي و مستند صحبت کردن به جاي فضاي غوغاسالاري و فضاي احساسي

- آشنايي دانشگاهيان با مسائل روز و مهم کشور

- محلي براي طرح شبهات و چالش‌ها و پاسخگويي به آنان

- جلوگيري از سوؤاستفاده از جريانات دانشجويي توسط جريان‌هاي منحرف

- ايجاد فضايي براي طرفداران انقلاب اسلامي جهت ارتباط فکري با کليه دانشگاهيان( در حال حاضر قشر خاکستري و سفيد کمتر در معرض ارتباط با نيروهاي انقلابي هستند و بيشتر در معرض ليبرال‌ها هستند)

- مشارکت دادن گروه‌هاي مختلف دانشجويي در برنامه‌هاي فرهنگي

- جلوگيري از اردوکشي و سوءاستفاده دشمنان نظام در دانشگاه‌ها

- آشنايي و پاسخگويي به دغدغه‌ها و شبهات ذهني دانشجويان

- ايجاد انگيزه براي دانشجويان ارزشي و به وجو آمدن زمينه لازم جهت تقويت در حوزه مسائل معرفتي و سياسي

- بستر سازي جهت دستيابي به اهداف توليد علم

موانع و مشکلات پيش روي در برگزاري کرسي‌ها:

-محافظه کاري برخي مديران دانشگاه‌ها

يکي از مهم‌ترين مشکلات عدم برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي را مي‌توان در ترس و واهمه مسئولين دانشگاهي از عواقب برگزاري يک کرسي چالش برانگيز جستجو کرد.معمولا مسئولين دانشگاه‌ها به دنبال ايجاد فضاي امن و به دور از تشنج در دانشگاه‌ها هستند.

- پيچيدگي فرآيند برگزاري کرسي‌ها در دانشگاه‌ها

دريافت پيشنهاد و بررسي آن و مطابقت با آيين نامه‌ها گاهي بيش از يک ماه به طول مي‌انجامد، مسئله‌اي که خوشايند گروه‌هاي دانشجويي نيست.طي کردن مراحل اداري و قانوني جهت دريافت مجوز برگزاري کرسي و مشکلاتي از قبيل انتخاب موضوع مناسب و پذيرش آن توسط هيأت صدور مجوز قانوني، هماهنگي جهت دعوت از اساتيد مجرب، فراخوان و ثبت‌نام از مخالفين و ... زمان و انرژي زيادي را از دست مي‌دهد.

- نگراني در خصوص طرح شبهات بدون پاسخگويي به آن‌ها

نگراني دلسوزان اسلام وانقلاب در مورد طرح شبهات فکري و سياسي نيز به عنوان يکي از موانع برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي شناخته مي‌شود.

نگراني از بروز شبهات فکري و پرسش‌ها در موضوعات سياسي بدون اينکه پاسخ مناسبي براي اين پرسش‌ها و شبهات موجود باشد مي‌تواند دليلي براي برگزار نشدن کرسي‌هاي آزادد انديشي باشد.

پيشنهاداتي براي برگزاري بهتر کرسي‌ها:

- اعطاي امتياز براي برگزاري کرسي‌ها در رتبه بندي فرهنگي دانشگاه‌ها

- اطمينان بخشي به رؤساي دانشگاه‌ها و معاونين فرهنگي و مسئولين حراست از سوي مسئولان ستادي وزارت‌خانه‌ها

- تشکيل ميزها آزاد انديشي در هر دانشگاه و اختصاص زمان و مکان مناسب جهت برگزراي کرسي‌هاي آزادانديشي

هر كلاس درسی می تواند برای اساتید و دانشجویان كرسی آزاد اندیشی مناسبی برای طرح دیدگاه‌های مختلف باشد كه در ساده‌ترین شكل خود برگزار می شود.


انتهاي پيام/
برچسب ها: کرسی ، آزاد ، اندیشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار