عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اینکه وضعیت اختصاص اعتبارات به حوزه دیالیز و بیماران کلیوی مناسب نبوده است، گفت: به طور حتم در شرایط کنونی وضعیت اختصاص اعتبارات، نمی‌توان خدمات باکیفیتی را به بیماران کلیوی ارائه کرد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر حمیدرضا عزیزی‌فارسانی در گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر وضعیت بیماران کلیوی در قیاس به بیماران دیگر در سطح خوبی قرار دارد.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه بروز بیماری فشار خون و دیابت موجب تشدید بیماری کلیوی در کشور شده است، افزود: تغییر سبک و ماشینی شدن زندگی و همچنین تغییر سبک تغذیه و روی آوردن افراد به غذاهای آماده موجب بروز بیماری‌های بسیاری مانند فشار خون در کشور شده است.

وی با اعلام اینکه در گذشته سن فشار خون در آقایان بالای ۴۰ سال و خانم‌ها بالای ۵۰ سال بوده است، یادآور شد:‌ هم‌اکنون سن فشار خون به پایین ۳۰ سال رسیده است که به تبع آن آمار بیماری دیابت نیز در کشور افزایش یافته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از نارسایی‌های کلیه تغذیه درست، ورزش و تحرک و غربالگری در جامعه است، گفت: متأسفانه غربالگری در کشور انجام نمی‌شود، این درحالی است که غربالگری از سن ۳۰ سالگی برای آقایان و سن ۳۵ سالگی برای خانم‌ها باید انجام شود.

عزیزی‌فارسانی وضعیت سرویس‌دهی به بیماران دیالیزی را خوب ارزیابی کرد وافزود: هم‌اکنون ایده‌آل و استاندارد دستگاه‌های دیالیز در جهان به ازای هر چهار نفر یک دستگاه است، این در حالی است که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی این آمار در کشور حدود ۳/۵ است.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت اختصاص اعتبارات به حوزه دیالیز و بیماران کلیوی مناسب نبوده است، تصریح کرد: به طور حتم در شرایط کنونی و وضعیت اختصاص اعتبارات نمی‌توان خدمات باکیفیتی را به بیماران ارائه کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایکانا، بر لزوم اجرای طرح‌های پیشگیرانه برای کاهش میزان بیماران کلیوی در کشور تأکید کرد وگفت: تحقق این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات است./ح
برچسب ها: کلیه ، فشارخون ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار