دارابگرد از قدیمی ترین شهرهای ایران است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، دارابگرد نام یکی از پنج شهرستان ایالت پارس درایران قدیم بوده است که به آن داراگرد و دارابجرد نیز گفته می‌شده‌است.

قدمت شهر دارابگرد به عصر هخامنشیان می رسدو نخستین پایتخت ساسانیان بوده که درمیان دشت وسیع و حاصلخیز هشیوار واقع شده و به دلیل شرایط امنیتی آن زمان واهمیت شهر به صورت مدور بنا گردیده است.

این شهر در ردیف اولین شهرهای مدور داخل فلات ایران محسوب می گردد. پیرامون شهر دارابگرد دیوار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملاط آهک ساخته شده که ارتفاع آن به بیش از۱۰متر می رسد این دیوار درطول زمان دچار فرسایش شده وارتفاع آن اکنون به حدود ۷ متر می رسد وجود ماده چسبنده ای درمیان ملاط و گل به کار رفته در دیوار سبب شده با گذشت بیش از ۲۶۰۰ سال این دیوار با تخریب کم پابرجا واستوار باقی بماند

در پشت دیوار خندق بزرگي حفرنموده اندكه براي حفاظت ازشهربوده است.چهاردروازه درچهارجهت اصلي،شهررابه خارج مربوط مي ساخته كه مهمترين آن،دروازه غربي بوده كه دركنارآن آثارپل سنگي به جاي مانده است، درمركزشهردوقلعه كم ارتفاع وجودداردكه بربالاي قله كوچكترآثارقلعه اردشيربابكان وجوددارد.

در درون شهر دو قله کم ارتفاع قرار دارد که همانند گنبد های بزرگی در میان شهر خودنمایی میکنند، در بالای قله بزرگتر که مشهور به قله شاه نشین است آثار قلعه ساختمان بزرگی وجود دارد، به نظر میرسد در این مکان ارگ یا قصری وجود داشته است که محل سکونت حاکم بوده است.
شهر دارابگرد در فاصله6 كيلومتري جنوب شهر فعلي درابگرد و در كنار جاده اصلي داراب- شيراز‌‌‌‌‌‍‍ قرار دارد./س
برچسب ها: نوروز ، ایران ، بگردیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.