به گفته رئیس سندیکای دارو سازی ایران میزان واردات دارویی به کشور در سال 90 بیش از یک میلیارد دلار و در مورد تجهیزات پزشکی بیش زا 20 میلیون دلار در سال بوده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر محمود نجفی، رئیس سندیکای داروسازی ایران و دبیر اجرایی سومین دوره جایزه ملی کیفیت غذا و دارو امروز بیست اسفند در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ملی کیفیت غذا و دارو و بهداشت یاران که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شده بود افزود: باید توجه داشت که ظرفیت ها و تعداد های نهفته در بخش های مختلف اقتصادی ملی کشورمان غیر قابل انکار است که به دلیل این امر می توان به آینده روشن در رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 امید داشت.

وی گفت: وجود ذخایر غنی، استعداد های درخشان جوانان کشور و زیرساخت های صنعتی مناسب از داشته های گران بهای کشورمان است.

این داشته ها تعهدات بزرگی را که برای ما در برابر نسل های آینده این کشور ایجاد می کنند چرا که اگر دیروز تصویر گر امروز بود امروز زمان معماری فرداست.

وی با بیان این که برای تحقق هر چشم اندازی داشتن برنامه های کاربردی دقیق از سوی برنامه ریزان لازم و ضروری است عنوان کرد: لازم است همه بخش های اقتصادی خصوصاً حوزه های تولیدی روش های مناسبی برای توانمند سازی و ایجاد بسترهای علمی در خود ایجاد کنند چرا که توسعه علم بشری به صورت نظری و کسب تجربیات فراوان عملی در زمینه های گوناگون خصوصاً علوم مدیریتی موجب شده تا سرعت تغییرات افزایش و زمان هماهنگی با تغییرات کاهش یابد .

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف توسعه سازمان های اقتصادی به کارگیری مدل های ارزیابی سازمانی است که استفاده از آن ها از دهه 1960 میلادی در کشورهای صنعتی مرسوم شده و در کشور ما هم استفاده از این مدل در تعدادی از سازمان های اقتصادی از سال 1380 آغاز شد.

در همین راستا تاسیس جایزه ملی کیفیت غذا دارو و بهداشت ایران در سال 89 توسط یک تشکل دارویی به عنوان اولین و در حال حاضر بزرگ ترین جایزه تخصصی کیفیت کشور باعث شد تا توجه به این ابزارها در طیف گسترده ای از شرکت ها و موسسات گوناگون آغاز شود.

نجفی با بیان این که امسال سومین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت برگزار شده اظهار داشت: در حال حاضر 14 هزار واحد عرضه مواد غذایی و آشامیدنی در کشور تاسیس شده که سطح سرمایه گذاری اولیه آن ها 360 هزار دلار بوده، باید توجه داشت میزان صادرات در سال 90 در این زمینه حدود 4.5 میلیارد دلار بوده است که باید توجه داشت بعد از نفت و گاز این نوع صنایع بیشترین اقلام صادراتی را در کشور به خود اختصاص می دهند .

رئیس سندیکای دارویی ایران در زمینه دارو عنوان کرد: بیش از 250 واحد فعال تولید کننده دارویی مواد اولیه و مکمل در کشور وجود دارد که درصدد تامین داروهای مورد نیاز کشور 96.5 درصد است همچنین درصد تامین داخلی مواد اولیه در کشور 4.5 میلیارد دلار و میزان صادرات دارویی در سال 90 118 میلیون دلار و میزان صادرات مواد اولیه دارویی در سال 90 40 میلیون دلار بوده است.

وی با تاکید بر این که میزان واردات دارویی در سال گذشته به کشور بیش از یک میلیارد دلار بوده گفت: میزان واردات مواد اولیه موثره و ملزومات تولید بیش از 750 میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص صنایع شوینده بهداشتی آرایشی افزود: حدود 200 واحد عرضه تولید در این زمینه در کشور فعالیت می کنند که میزان صادرات این بخش در سال 90 بیش از 500 میلیون دلار و میزان واردات حدود یک میلیارد دلار یعنی 2 برابر صادرات این اقلام در کشور بوده است.

وی به بخش تجهیزات پزشکی اشاره و اظهار داشت: 900 واحد تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در کشور فعال است که در سال 90 حدود 900 میلیون دلار واردات و 20 میلیون دلار صادرات داشتیم./ح
برچسب ها: واردات ، تجهیزات ، پزشکی ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.