جعفرزاده در مخالفت با لايحه چند دوازدهم:

حضور در مجلس براي دفاع از بودجه مهم‌تر از اشک ريختن در ونزوئلا است/ بودجه تخيلي و پفکي

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: آيا اشک ريختن در ونزوئلا مهم است يا اشک ريختن براي مردم کشور که درگير هزاران مشکل اقتصادي هستند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، "غلامعلي جعفرزاده" نماينده رشت در صحن علني امروز (يکشنبه 20 اسفند) در مخالفت با لايحه بودجه 92 اظهار داشت: بودجه 92 با 84 روز تاخير تقديم مجلس شد، آن‌ هم نه توسط رئيس‌جمهور، در اين شرايط که کشور که در تحريم ناجوانمردانه قرار دارد، بودجه انصافا بسيار واجب‌تر از مسائل ديگر بود.

وي ادامه داد: ماده 213 برنامه پنجم و بند ج ماده 112 آيين‌نامه داخلي صراحت دارد که رئيس‌جمهور بايد براي دفاع از لايحه بودجه در مجلس حاضر مي‌شد.

جعفرزاده گفت: بودجه‌اي که ارائه شد بايد پاسخ ايجاد ثبات اقتصادي و تحريک رشد اقتصادي و کمک به بهبود توزيع درآمدها را مي‌داد.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: در لايحه‌اي که تقديم شد، رشد اقتصادي 4 درصد، نرخ تورم حدود 32 درصد و نرخ رشد نقدينگي بيش از 30 درصد را شاهد هستيم و وابستگي به نفت نسبت به سال جاري، 8.2 درصد رشد پيدا کرده است.

نماينده رشت ادامه داد: جايگاه مجلس براساس اصول 52، ‌53 و 55 قانون اساسي نقش نظارتي‌ پررنگي دارد.

جعفرزاده با تاکيد بر عدم ضرروت لايحه چند دوازدهم گفت: از سال 1303 تا 1334 در دوران شاه منفور 27 مرحله بودجه چند دوازدهم داشته‌ايم، چه ضرورتي داشت به اين مرحله برسيم، و در سال‌هاي 58 تا 60 فقط به دليل مسائل جنگي، بودجه چند دوازدهم اجرا شد.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: در بخش بودجه‌اي که ارائه شد هزينه جاري 70 درصد است و رفاه اجتماعي 20 درصد کاهش پيدا کرده است.

وي با نقد بودجه‌اي که ارائه شده، گفت: آقاي رئيس‌جمهور! بودجه‌اي که ارائه شده بودجه‌اي کاملا انبساطي است، پس اقتصاد مقاومتي که مورد تاکيد رهبري است در کجاي اين بودجه لحاظ شده است.

نماينده مردم رشت ادامه داد: بودجه‌اي که الان بررسي مي‌شود بودجه گل وباد است، مقدار بودجه عمراني، بودجه اختصاصي دستگاه‌ها، افزايش حقوق کارکنان در کجاي اين بودجه قرار دارند.

جعفرزاده افزود: براي بودجه چند دوازدهم، يک شائبه باقي است مبني بر اين‌که دولت هر کاري که بخواهد انجام دهد با اين ارقام مي‌تواند انجام دهد، چرا اصلا کار به اين جا کشيده شده است، چه ضرورت داشت ما الان وارد بودجه چند دوازدهم شويم، با توجه به اين‌که شائبه انتخابات هم وجود دارد و دولت چگونه اين شائبه‌ها را پاسخ خواهد داد.

وي با انتقاد از برخي نمايندگان مجلس اظهار داشت: بعضي نمايندگان معلوم نيست که نمايندگان مردم هستند يا نمايندگان دولت که از اين لايحه دولت دفاع مي‌کنند در حالي که آن‌ها نماينده ملت هستند بايد از حقوق مردم دفاع کنند.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: من مطمئنم که بودجه چند دوازدهم به خاطر لبيک گفتن به فرامين رهبري راي مي‌آورد، اما اين گله‌مندي در تاريخ مجلس ثبت خواهد شد.

جعفرزاده گفت: بودجه ارائه شده در مجلس، يک بودجه پفکي و تخيلي است که براساس هيچ اصول و مبنايي نوشته نشده است، يارانه‌اي که همين الان دولت در آن غرق است در بودجه 92 نيز ارائه شده است که کماکان مجلس را دچار چالش جديد خواهد کرد.

نماينده مردم رشت گفت: آيا اشک ريختن در ونزوئلا مهم است يا اشک ريختن براي مردم کشور که درگير هزاران مشکل اقتصادي هستند.

وي خطاب به ابوترابي‌فرد گفت: چرا شما بايد کارهاي دولت را توجيه کنيد؟ چرا که رئيس‌جمهور بايد طبق قانون در مجلس حاضر مي‌شد و از لايحه بودجه دفاع مي‌کرد.

جعفرزاده در پايان خاطرنشان کرد: بودجه چند دوازدهم از سوي نمايندگان به خاطر مردم و اطاعت از فرامين رهبري راي خواهد آورد، در حالي که سوالات زيادي بدون پاسخ مانده است.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: کمیسیون ، بودجه ، لایحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار