نو بهار كه می شود، دشت و دمن برای شكوفایی لحظه شماری می كنند و لباس سفیدفام زمستانی را از تن بیرون می آورند، تا تازه شوند، جوانه زنند و خرمی را آغاز كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

دیدن چهار فصل در یك محدوده جغرافیایی آرمان هر گردشگری است كه آن را می تواند در سرزمین بلوط و برف و سرزمین كوه و رود تجربه كرد.

لقب سرزمین " آبشار های مینیاتوری" به استان چهارمحال و بختیاری را شاعران فرانسوی به این استان دادند كه در كتاب سفر به سرزمین مینیاتور به نیكی از آبشارهای زیبای آن یاد كرد.

استان چهارمحال و بختیاری، در فلات مركزی ایران با جاذبه های طبیعی فراوان از جمله آبشارهای زیبا از مكان های مورد علاقه گردشگران طبیعت است.

استان چهارمحال و بختیاری، دارای جاذبه های طبیعت گردی فراوانی است به گونه ای كه در آستانه فصل بهار در منطقه چمن گلی و صمصامی در شهرستان كوهرنگ، همزیستی برف و گیاه را به راحتی می توان مشاهده كرد و در حالی كه منطقه چمن گلی سرشار از گل های بابونه می باشد، در چند صد متری آن منطقه صمصامی پوشیده از برف زمستانی است.

این خطه ایران كه دارای 9 اقلیم مختلف از 11 اقلیم جهانی می باشد و سرزمین آبشارهای مینیاتوری برای توریست هاست.

وجود چشمه ها و جاری شدن رودخانه های بزرگ و پر آب و روان زاینده رود، كارون و دز كه دشت های جنوبی و فلات مركزی ایران را سیراب می كند، دیدنی ترین مكان تفریحی با آب و هوایی بهاری در استان چهارمحال و بختیاری است.

دلربایی بهار ارتفاعات، و جاری شدن آب بر بلندای زمین آبشارهای زیبا را بوجود آورده، كه چشم و چراغ گردشگری ایران است و كمتر كسی است كه با دیدن این آبشارهای مینیاتوری حس نوازش طبیعت را درك نكند.

شكوفه های بادام، لبخند بهارست در طعم خوش هوا، واژگان جاری طبیعت در ایستاده ترین حالت درخت و شكوفه های بادام، گلهای پیراهن سبز نوروز است، در آغاز فصل جوانه زدن.

شكوفه های بادام حاشیه زاینده رود شهرستان شهركرد در منطقه سیاحتی شهر سامان، چشم انداز بسیار نادر طبیعت در منطقه زاگرس است و به شكوفه نشستن بادامستانهای منطقه سامان شهركرد، این روزها جلوه دیگری از زیبایی طبیعی استان چهارمحال و بختیاری را نمایان كرده است، تا آن كه تو گویی، وا شدن شكوفه های بادام شكرگزاری همه زیبایی دنیاست.

سه تالاب بین المللی چغاخور، گندمان و سولقان از نظر تنوع گونه های زیست محیطی در ایران بی نظیر هستند و چشم انداز طبیعی این تالابها بسان كارت پستال و نقاشی زیبایی است كه كسی از دیدن آن سیر نمی شود.

منطقه بازفت استان چهارمحال و بختیاری را بسیاری از ایرانیان یا به بهارش می شناسند یا به انباشت برفهای زمستانی اش و بازفت بی نظیر شهرستان كوهرنگ در190 كیلومتری شهركرد، سرچشمه رودهای فلات مركزی و جنوبی ایران است.

بهار بازفت، تصویری زیبا از یك اثر هنری را رقم می زند و در دورنمای تصویر آن، آمیزه ای از تركیب رنگ های سرد و تند طبیعی است كه دارای عمق میدان زیبایی برای دیدن است و وصف بهار كوهرنگ بویژه بخش بازفت را فقط با كلك خیال انگیز واژگان می توان توصیف كرد.

تصاویر شاعرانه تاراز و شاعرانگی كوه و درخت و دره و رود، میدانی برای زیبا دیدن طبیعت خداست كه هرچه بیشتر خیره شوی، به ابعادی تازه تری از بهشت روی زمین می رسی.

بسیاری از مردم و هنرمندان، كه با بهار بازفت آشنایی دارند نقطه شاعرانگی گردشگری ایران را سفر بهاری به بازفت دانسته اند و بهار بازفت، بهار فصل گردشگری ایران است.

وجود بافت و كوچ عشایر در فصل بهار، این منطقه را به اكو موزه  بزرگ ایران تبدیل كرده است و كوچ عشایر و زندگی عشایری و مناطق بكر این منطقه گنجینه طبیعی ایران است كه حداقل باید یك بار خودتان آن را ببینید.

گوناگونی زیبایی های طبیعی منطقه به شكلی است كه بخش بازفت را به عنوان یك منطقه چهار فصل گردشگری معرفی كرده است و در این منطقه از شهرستان كوهرنگ، گیاهان در حاشیه هایی از انبوهی برف رشد می كنند و تابلوهای زیبایی از خلقت خداوند را به نمایش می گذارند.

وجود چند چشمه سار خنك و خروشان، رودخانه های جاری بازفت و زاینده رود و كارون، رنگ طبیعی بهار و كوچ عشایر و زندگی عشیره ای نیز به این زیبایی خدادادی افزوده است.

شش كانون در محور بازفت شهرستان كوهرنگ، برای توسعه گردشگری وجود دارد كه از این تعداد، دو كانون اصلی، دو كانون مكمل و دو كانون بین راهی محسوب می شود و كانونهای گردشگری محور جاده بازفت استان چهارمحال و بختیاری، دارای ظرفیت بالایی برای پذیرش گردشگران فلات مركزی ایران است.

كانون های پهنوس، با 22 هكتار وسعت و شهرك عشایری، به عنوان دو كانون اصلی گردشگری، چشمه گردو و آبسرده به عنوان كانونهای بین راهی و چشمه پنجره دید و آب شوره بازفت نیز به عنوان كانونهای مكمل نقش مهمی در دیدار گردشگران از این سرزمین سحرانگیز طبیعی ایران برعهده دارد.

مسیر جاده بازفت دارای پتانسیل بسیار زیاد و منحصر به فردی برای جذب گردشگر است و گردشگران اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری را به سمت خود كشانده است.

بازفت در شهرستان كوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری، در مسیر خوزستان از دیرباز محل كوچ ییلاق و قشلاق و ایلراههای عشایر بوده و همواره توجه گردشگران بویژه جهانگردان را برانگیخته است.

هم اكنون، 147 كیلومتر از محور بازفت به خوزستان به عنوان یكی از راه های مواصلاتی استان چهارمحال و بختیاری درحد فاصل بین بازفت شهرستان كوهرنگ و مسجد سلیمان و ایذه در خوزستان مورد استفاده گردشگران است.

مهمترین ویژگی گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اكوتوریست طبیعی یا گردشگری طبیعت و جغرافیایی آن است كه برگ برنده ای برای حضور مهمانان نوروزی برای بازدید از این استان می باشد.

استان چهارمحال و بختیاری، از نظر طبیعت و ویژگی های گردشگری دارای هر چهار فصل سال است و قرار گرفتن در بین دو منطقه صنعتی اصفهان و خوزستان، شرایط مناسبی را برای حضور گردشگران در استان چهارمحال و بختیاری فراهم كرده است.

هم اكنون، بیش از 100 كانون گردشگری شناخته شده در استان چهارمحال و بختیاری، به عنوان شاهكار طبیعی ایران، با هزار چشمه جوشان و رودهای خروشان آماده پذیرای از مهمانان نوروزی است.

اكنون استان  چهارمحال و بختیاری، آماده پذیرای از مهمانان نوروزی است و تمهیدات لازم برای پذیرای هرچه باشكوه تر از مهمانان نوروزی در این استان انجام شده است.

اصالت فرهنگی این خطه، آن را به جشنواره فرهنگهای ایرانی تبدیل كرده است و این استان زادگاه و دیار بسیاری از دلاوران اصیل ایران است.

استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل داشتن آب و هوایی خنك می تواند به عنوان یكی از مناطق توریستی مهم كشور مطرح شود.

وجود هزاران چشمه جوشان، رودخانه های دایمی و دو رودخانه بزرگ زاینده رود و كارون و 10 درصد آب شیرین ایران بهترین نقطه برای گردشگری در بین استانهای گرم خوزستان و صنعتی اصفهان با داشتن جاده های دسترسی است.

اینك استان چهارمحال و بختیاری، با جغرافیایی بكر كارت پستالی برای مهمانان نوروز است كه شاید بسیاری آن را تنها در نقاشی ها دیده باشند. /س

برچسب ها: چشم ، چراغ ، گردشگر ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.