نوروز در افغانستان نیز همانند دیگر کشورهایی که مبنای تاریخ شان سال خورشیدی است، جشن گرفته می شود.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  در شهر مزار شریف این جشن به نام میله گل سرخ، از اولین روز سال نو شروع می شود و تا چهل روز بعد که لاله زارهای اطراف مزار، منظره ای دل انگیز را می سازند، ادامه دارد.


مردم در ولایت های غربی افغانستان در آستانه سال نو مقداری گندم را در یک ظرف، خيس می کنند و منتظر می مانند تا سبز شود. این سبزه را در خانه خود تا روز سیزدهم سال نو نگه می دارند و در روز سیزدهم (سبزده بدر) آن را از خانه خود بیرون می برند به باور این که نحسي از خانه های آنان بیرون شود. 


در شب سال نو رسم بر این است که زنان در خانه ها گرد هم مي آيند و از گندمی که چند روز پیش خيس کرده و جوانه زده است سمنک (سمنو) می پزند و این شعر را می خوانند:
«سمنک در جوش ما کفچه زنیم/ دیگران در خواب ما دفچه زنیم»


آماده کردن سفره‌هفت سین و هفت میوه از دیگر رسم‌های ویژه نوروز در افغانستان است. هفت میوه ترکیبی از هفت نوع میوه خشک است. به طور معمول مغز بادام، چهار مغز، پسته، کشمش، زردآلو، سنجد و قیسی شامل هفت میوه می شود که برخی آن را خشک و برخی ها به صورت معجون آب دار درست می کنند.


تعطیلی عید نوروز در افغانستان فقط یک روز است اما در همین فرصت اندک نیز دید و بازدیدها در حد مقدور میان مردم این کشور انجام می شود.
 

کشتی گیری، پهلوانی و بزکشی از جمله بازی هایی قدیمی هستند که در این روز میان جوانان رواج زيادي دارند.


برچسب ها: آیین ، عید ، نوروز ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار