نان برنجی یکی از اصلی‌ترین سوغات‌های استان کرمانشاه است که در همه ادوار مورد توجه خاص گردشگران و مردم استان کرمانشاه بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

این سوغات خوش طعم و به یاد ماندنی استان کرمانشاه از قدیم الایام به کلوچه برنجی مشهور بوده است که با ابعاد بزرگتر از ابعاد کنونی پخت می‌شده و این نام به خاطر شباهت شکل و اندازه آن با کلوچه‌های دیگر روی آن گذاشته شده است. بعدها کلوچه برنجی تغییر نام يافت و به نان برنجی شهرت پيدا كرد. نحوه تولید نان برنجی در قدیم الایام به این گونه بوده که ابتدا برنج را در تشت‌های مخصوص شسته، سپس آن را در چاله‌ای می‌ریختند و با پتک‌های سنگی دسته‌دار می‌کوبیدند.

برنج را آنقدر می‌کوبیدند که به صورت آرد در می‌آمد سپس آرد را غربال کرده و بر روی قسمت بالایی تنورهای نانوایی که به آن «داش» گفته می‌شد می‌ریختند تا آرد کاملا خشک شود.

پس از خشک شدن آرد مواد اولیه نان برنجی شامل روغن کرمانشاهی، شکر، تخم مرغ، هل و گلاب را به آن اضافه می‌کردند و نان برنجی را در تنور قرار می دادند تا پخته شود.

جعبه‌های مورد استفاده در آن زمان مانند جعبه های امروزی نبودند و نان برنجی تولید شده را در جعبه‌های چوبی که غالبا گنجایش آنها یک منی و نیم منی بود می‌چیدند.

در حال حاضر سالانه حدود پنج هزار تن نان برنجی در استان تولید می‌شود/س
برچسب ها: کرمانشاه ، نان ، تاریکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.