رئيس‌مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که تاريخ گذشته نشان داده است که پرونده غرب از گذشته سياه بوده است، گفت: امروز هم پرونده غرب سياه است. چند قرن به کشورهاي اسلامي ظلم کردند و از مستبدان بهره گرفتند و اين براي کشورهاي غربی، مايه افتخار نيست.

به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبرنگاران، "علي لاريجاني" رئيس‌مجلس شوراي اسلامي، قبل از ظهر امروز با حضور در کنگره نکوداشت سيد جمال الدين اسدآبادي در شهرستان اسدآباد همدان، با بيان اين که براي من افتخاري است که در همايش بسيار جذابي حضور پيدا کرده‌ام، گفت: بايد براي سيد جمال‌الدين اسدآبادي از اين گونه همايش‌ها در سطح ملي و بين‌الملل برگزار شود، چرا که ابعاد شخصيتي ايشان تاثيرات فراواني در سرنوشت مسلمين داشته است.

وي تاکيد کرد: خوشحاليم که مسئولان اين شهر، اين اقدام را شروع کردند و اميدواريم در سطح ملي و بين‌المللي استمرار يابد.

رئيس‌مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: سيد جمال‌الدين اسدآبادي انصافا شخصيت نادري بود که نظير ايشان را کم داريم و ايشان در عرصه مجاهدت و مهاجرت، تعليم و آموزش دادن خوش درخشيد و انساني بود که شايد در تاريخ چند قرن اخير به لحاظ عامل و عالم بودن، چنين شخصيتي را نداشتيم.

لاريجاني تصريح کرد: ايشان شاگرد "حاج شيخ مرتضي حائري" که از استوانه‌هاي بزرگ دين و هم‌چنين هم‌شاگردي مرحوم "سيد احمد کربلايي" بود که از استوانه‌هاي عرفان به شمار مي‌رود.

نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي در ادامه به اين موضوع که سيد جمال‌الدين اسدآبادي منتسب به کشورهاي مختلف است، اشاره کرد و گفت: شايد برخي‌ها در مورد اين که ريشه سيد جمال‌الدين اسدآبادي ايراني است دچار ترديد شوند و يکي از علت‌هايي که ايشان به اسامي مختلف امضا مي‌کردند زيرکي بود، چرا که گاهي به اسم کابلي، حسيني، اسدآبادي، سعدآبادي، استامبولي، افغاني، طوسي، رومي و... امضا مي‌کردند و يکي از دلايلي که اين کار را مي‌کرد اين بود که مي‌خواست فکر جهاني اسلامي داشته باشد و تعلق به جهان اسلام باشد.

وي تصريح کرد: ايشان با ناسيوناليسم و تبعيض نژادي مخالف بود و به عبارتي پان‌اسلاميزم بود و با پان‌ترکيزم و پان عربيزم مخالفت مي‌کرد.

رئيس‌قوه مقننه با بيان اين‌که سيد جمال‌الدين اسدآبادي به جغرافياي خاصي تعلق نداشت، افزود: شايد علت امضاهاي متعدد ايشان اين باشد که اصرار مي‌کرد به يک منطقه ويژه مربوط نباشد و ماموريت خودش را در رها شدگي و تعلقات منطقه‌اي مي‌داند، چرا که فکر اتحاد اسلامي را دنبال مي‌کرد و انصافا اين کار را انجام داد.

لاريجاني تاکيد کرد: شيخ عبدو در کتابي درباره اين‌که چرا سيد جمال‌الدين اسدآبادي امضاهاي مختلفي داشته است، گفته که سيد جمال‌الدين اسدآبادي ايراني بوده و به دو دليل، اول اين که به هدف خودش برسد و دوم اينکه از دست مقررات سخت آن زمان ايران رهايي داشته باشد خود را به اسامي مختلف معرفي مي‌کرد.

رئيس مجلس در ادامه تصريح کرد: اين که سيد جمال‌الدين اسدآبادي، ايراني است در آن شکي نيست و اين مسئله نيز مورد بحث ما در اين نشست نيست.

وي افزود: عصري که سيد جمال‌الدين در آن زندگي مي‌کرد در جهان اسلام با دو پديده استبداد پادشاهان و عقب افتادگي علمي و صنعتي مواجه بود که پس از حادثه جنگ‌طلبي ناپلئون و جنگ جهاني، بلاي جديدي تحت عنوان استعمار زدگي به آن اضافه شد و بنابراين سيد جمال در چنين عصري زندگي مي‌کرد.

لاريجاني با بيان اين‌که سيد جمال متولد 1217 هجري است، گفت: اين زمان يکي از شرايط بسيار بدي بود که با تسلط غربي‌ها همراه بود و عملا بر ايجاد تفرقه بين مسلمانان، دولت‌هاي اسلامي و تقويت ديکتاتورها کمک مي‌کرد.

نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که تاريخ گذشته نشان داده است که پرونده غرب از گذشته سياه بوده است، گفت: امروز هم پرونده غرب سياه است. چند قرن به کشورهاي اسلامي ظلم کردند و از مستبدان بهره گرفتند و اين براي کشورهاي غربی، مايه افتخار نيست.

وي گفت: در خصوص مصر شاهد بوديم تا دقايق آخر از حسني مبارک حمايت کردند، ولي بعد که ديدند شرايط تغيير مي‌کند، تغيير موضع دادند.

لاريجاني افزود: خيلي از کشورها ديکتاتور هستند و مجلس تفنني دارند که شکلي از پارلمان است و چون متحد آمريکا هستند از آن‌ها حمايت مي‌شود.

رئيس‌مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: تسلط غربي‌ها و جدا کردن دين از سياست موضوع ديگري بود که در زمان سيد جمال‌الدين اسدآبادي دنبال مي‌شد.

وي هم‌چنين گفت: به يغما بردن منابع توسط غرب از ديگر چالش‌هاي عصر سيد جمال بود و مخالفت با اعطاي امتياز تنباکو به انگليس از جمله اين موارد به شمار مي‌رود.

لاريجاني افزود: يکي از عواملي که باعث شد "ميرزاي شيرازي" حکم تاريخي ممنوعيت استعمال دخانيات را صادر کند نامه‌ها و پيگيري‌هاي سيد جمال‌الدين اسدآبادي بود.

وي در ادامه به سخني از "شهيد مطهري" اشاره کرد و گفت: مطهري در خصوص سيد جمال مي‌گويد "سلسله‌جنبان نهضت‌هاي اسلامي صد سال اخير، سيد جمال الدين اسدآبادي بوده است" و ايشان به نکته خوبي اشاره مي‌کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: يکي از مسائلي که سيد جمال‌الدين اسدآبادي در فضاي خفقان و شعار زدگي عالم اسلام به آن پرداخت موضوع اتحاد اسلامي بود و اتحاد اسلامي دغدغه ايشان به شمار مي‌رود.

وي افزود: سيد جمال چند عامل را مورد تفرقه مي‌دانست که از جمله آن‌ها وجود حاکمان مستبد و فاسد، اسراف‌کاري و رفاه‌زدگي و غفلت از علايق ديني مسلمانان و نقش رسانه‌ها است. يکي از نکاتي که سيد جمال‌الدين به آن اهتمام مي‌ورزيد تئوري حکومتي بود که براساس آن منشا حکومت، قدرت خداوند است و دو عنصر عدالت و امانت، ارکان اصلي اين قدرت به شمار مي‌روند، به‌طوري که سيد جمال مي‌گفت کارهاي مملکت را به دست کاردان‌ها بسپاريد و امانت عامل بقاي حکومت است.

لاريجاني خاطرنشان کرد: در عرصه بين‌المللي امروزي، عدالت و امانت که اصالت سياست است از بين رفته است.

رئيس‌مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين اظهار داشت: جمهوري مبتني بر ديانت، ايده‌آل سيد جمال‌الدين اسدآبادي بود و ايشان معتقد بودند کسي در راس حکومتي اسلامي قرار بگيرد که آشنا به اسلام باشد.

وي هم‌چنين تصريح کرد: يکي از مواردي که سيد جمال به آن همت گماشت آموزش حکمت و عقلانيت بود تا براساس آن خرافه‌گرايي در عالم اسلام از بين برود و اين موضوع براي سيد جمال، زجر دهنده بود.

اين خبر در حال تکميل است...
برچسب ها: اتحاد ، اسلام ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار