نقوش برجسته تنگ چوگان از آثار مهم تاريخي مربوط به دوران ساساني در شهرستان كازرون و غرب استان فارس است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، در تنگ چوگان كه جزئي از مجموعه تاريخي بيشاپور است 6 نقش برجسته مهم در دوران ساساني حجاري شده كه از لحاظ تعداد نقوش برجسته در كشور بي نظير است.

در هنگام ورود به تنگ در سمت چپ و جهت غربي آن چهار نقش برجسته و در سمت راست در جهت شرقي دو نقش برجسته ديده مي شود.

نقش برجسته پيروزي بهرام دوم بر شورشيان يكي از نقوش مهم در تنگ چوگان است كه نسبتاً سالم مانده و از رطوبت و جريان هوا محفوظ مانده است.

نقش برجسته تاج ستاني بهرام اول نيز از ديگر نقوش برجسته است كه با 9و 5 متر طول و 4 متر عرض ، بهرام اول ساساني را در حالت تاج ستاني از مظهر اهورامزدا نشان مي دهد.

اين نقش از نظر حجاري از شاهكارهاي هنري حجاري زمان ساساني محسوب مي شود.

از ديگر نقوش تنگ چوگان نقش برجسته پيروزي بهرام دوم بر اعراب شورشي است.

اين نقش، بهرام دوم را سوار بر اسب نشان مي دهد كه نيزه اي در دست چپ و با دست راست قبضه شمشير را گرفته و در جلوی او نمايندگان اسراي عرب صف كشيده اند. حدود صد متر بالاتر از نقش تاج ستاني شاهپور اول و در مكاني اشكفت مانند صحنه پيروزي او بر امپراطور رم حجاري شده است.در اين نقش بر جسته در مقابل شاهپور اول شاهنشاه ساساني فيليپ عرب امپراطور دوم زانو زده و زير پاي اسب شاهپور پيكر امپراطور شكست خورده حجاري شده است.

علاوه بر آن در تنگ كه رودخانه شاهپور از آن عبور مي كند چشمه اي جوشان قرار دارد كه بسيار زيبا و تفرجگاه مناسبي براي ميهمانان است./س

برچسب ها: نوروز ، ایران ، بگردیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.