باغ و عمارت نظری همدان از شاهکارهای معماری اسلامی مربوط به دوره قاجاریه فضای مناسبی برای جذب گردشگران نوروزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی  وگردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان گفت : این بنای زیبا و مجلل  در محوطه یک باغ درچهار راه نظری همدان واقع شده است.
ایزدی افزود :پیش طاق ورودی عمارت نظری به طرز زیبایی با آجرکاری خفته و راسته تزیین شده وپس از آن محوطه ای مدور موسوم به هشتی وجود دارد که سقف گنبدی آن با ردیف های منظم یکنواخت آجری پوشش یافته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان درعمارت نظری مستقر است افزود:این بنا در تعطیلات نوروز همه روزه از ساعت 7و نیم تا 7عصر پذیرای گردشگران است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی  وگردشگری استان همدان با اشاره به اینکه درگوشه شمال شرقی هشتی راه پله ای مسقف با آجر ساخته شده که دسترسی به بام هشتی را امکان پذیر می سازد.
افزود : پس ازطی مسیری در محوطه باغ به ساختمان اصلی می رسیم.ورودی بنا دارای فضایی موسوم به جلوخان با سقف هرمی شکل است که شیروانی آن روی چهار ستون بلند چوبی با پوشش گچ و سرستون های دارای گل و بوته استوارشده است.
وی بامعرفی مشخصات فنی بنا گفت :بنای دوطبقه ی باغ نظری شامل طبقه فوقانی در چهار ضلع دارای مهتابی با نرده های چوبی ظریف و24 ستون چوبی است که با گچ پوشش شده و سرستون ها با گل و بوته تزیین شده اند.
در فضای داخلی بنا تعدادی اتاق طراحی وساخته شده که برای دسترسی به آن هاباید از راهرو باریکی عبور کرد.
سقف بنا دارای پوشش شیروانی و سقف بعضی از اتاق ها لمبه کوبی شده است.در وسط راهرو،روزنه ای برای نورگیری و تهویه تعبیه شده است./س
برچسب ها: باغ ، عمارت ، نظری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.