طرح مطالعه و امکان سنجی تصفیه پساب‌های صنعتی تولیدی در سطح پالایشگاه گاز پارسیان انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، دکتر شکرالله‌زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مجری طرح درباره اهمیت حفظ منابع آبی و استفاده بهینه از آب به‌ خصوص در مناطقی که دچار کم آبی یا بی آبی هستند، اظهار کرد: بازیافت و تصفیه پساب‌های صنعتی می‌تواند در استفاده بهینه از آب نقش به‌سزایی را ایفا کند. همچنین آلودگی ناشی از پساب‌های صنعتی باعث وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیری به منابع آب‌های زیرزمینی و خاک می‌شود.

وی با بیان این که این پروژه پژوهشی از سال 1389 به اجرا در آمده است، اظهار داشت: در این پروژه بررسی مشخصه‌های پساب صنعتی تولیدی، بررسی وضعیت دبی، نوع و میزان آلاینده‌ها با انجام آزمایشات استاندارد پساب، بررسی نتایج آزمایشگاهی، ارزیابی اثرات زیست محیطی آلودگی های موجود در پساب و ارائه راهکارهای بهینه جهت حذف و یا کاهش حداقل بار آلودگی در حد مجاز و استاندارد به منظور استفاده مجدد آن در شرکت گاز پارسیان با موفقیت به انجام رسید.

عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: در این طرح امکان تصفیه پساب صنعتی تولیدی در پالایشگاه گاز پارسیان به منظور استفاده مجدد برای چهار مورد مصرف آب پالایشگاه (آبیاری، آتش نشانی، سرویس و بدون یون) مورد تحقیق قرار گرفته است.

وی افزود: شرکت پالایش گاز پارسیان با ظرفیت تولید اسمی 82 میلیون مترمکعب گاز طبیعی سومین پالایشگاه گازی بزرگ کشور است که با توجه به استقرار پالایشگاه در منطقه خشک و کم آب استان فارس (در کنار بزرگراه لامرد-مهر-عسلویه) تامین آب مصرفی پالایشگاه دارای اهمیت بسیار است.

شکرالله زاده در ادامه خاطر نشان کرد: اندازه‌گیری کاتیون‌ها و آنیون‌ها، کدورت و بار آلی پساب در20 نقطه طی 9 نوبت نمونه‌برداری انجام شد و بر اساس نتایج مطالعات و آزمایش، مشخص شد که عمده مواد موجود در پساب ترکیبات هیدروکربنی، مواد جامد محلول، ترکیبات آهن، ترکیبات بور و مواد جامد معلق هستند. همچنین حجم پساب تولیدی طی فصول مختلف سال اندازه‌گیری شد.

مجری طرح تصفیه پساب های صنعتی تولیدی افزود: آزمایش‌های تجربی برای بررسی تصفیه‌پذیری پساب به‌منظور کاهش مواد جامد معلق، غلظت آهن و ترکیبات هیدروکربنی بر پساب در مقیاس بنچ به انجام رسید و بر مبنای نتایج، ترکیبی از روش های فیزیکی و شیمیایی برای تصفیه پساب پیشنهاد شد. به منظور کاهش بار آلی پساب، استفاده از روش اکسیداسیون پیشرفته نتایج مناسبی داد که برای اولین بار در کشور به منظور تصفیه پساب پالایشگاه گازی به انجام رسیده است.

وی اظهار کرد: با توجه به نتایج تجربی به دست آمده، سیستم تصفیه پساب شامل واحدهای فرایندی مختلف به منظور کاهش بار آلی، کدورت،‌ آهن،‌ شوری و بور پیشنهاد شده و طراحی مفهومی واحد تصفیه پساب برای رسیدن به استانداردهای آب مورد نیاز انجام و میزان سرمایه‌گذاری و هزینه‌های مستقیم تولید محاسبه شد.

شکرالله‌زاده در پایان تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی واحد تصفیه پساب و بازیابی آب، امکان تامین حدود 40 درصد از آب مورد نیاز پالایشگاه از این طریق وجود خواهد داشت./س

برچسب ها: امکان سنجی ، نصفیه ، پساب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.