در مركز بافت قديم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی حضرت و در ضلع جنوب غربی تکیه معروف پهنه ، بقعه ای با بارگاه رفیع و مجلل به نام حضرت امامزاده یحیی(ع) وجود دارد .

به گزارش خبرنگا باشگاه خبرنگاران از سمنان ، بنا به شهادت "ابن شهر آشوب" در مناقب و صاحب عمدة الطالب و كشف الغمه و كتب ديگر و تأييد مرحوم حضرت آية الله علامه حائري مازندراني كه سالها در جوار بقعه سكونت داشته و تحقيقات فراوانی در خصوص این بقعه و سایر بقاع متبرکه سمنان انجام داده است،صاحب بقعه فرزند بلافصل حضرت موسي بن جعفر(ع) امام هفتم شيعيان است كه در سال 198 هجري قمري هنگام مسافرت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه به مرو جزو همراهان حضرت بوده.حضرت رضا(ع) جهت ارشاد مردم این سامان برادر خود حضرت یحیی را مامور این مهم می کند.بعد از شهادت امام رضا (ع) به تحريك مأمون خليفه عباسي حضرت يحيي(ع) نيز در سمنان به شهادت مي رسد و در محل كنوني به خاك سپرده مي شود .

حجت الاسلام والمسلمین عبد الله واحدی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در همین ارتباط، گفت: در روایتی آمده است که حضرت یحیی(ع) فرزند بلافصل حضرت موسی بن جعفر(ع) در سنه 178 ه‍. ق در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در پنج سالگی از نعمت وجود پدر محروم شد. ایشان که به شوق دیدار برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) از مدینه به سوی خراسان رهسپار بود در بین راه به این دیار رسیدند .

وی اضافه کرد: امامزاده یحیی(ع) که تحت تعقیب مأمورین مأمون عباسی لعنة الله علیهم بودند ، به منظور محفوظ ماندن از گزند آنان وارد گرمابه ( گرمابه حضرت واقع در تکیه پهنه ) شدند . درون گرمابه مرد نابینایی را مشغول استحمام دیدند که در جستجوی ظرف آبی بود ، حضرت به آن مرد کمک کردند و ظرف آب را به او دادند . مرد نابینا پس از تشکر، از تنگدستی و نابینایی خود شکایت کرد. حضرت بر چشمان آن مرد دستی کشید و در حق او دعا فرمودند . از برکت دعای حضرت ، مرد نابینا بینایی خود را بدست آورد و با خوشحالی از گرمابه بیرون دوید . مأمورین مأمون که به شکل کشاورزان لباس پوشیده بودند ، از او سبب خوشحالی اش را پرسیدند . او که ایشان را نمی شناخت پس از شرح ماجرا به آنان گفت : سید بزرگواری داخل گرمابه است . مأمورین با شنیدن این سخن به داخل حمام یورش بردند و با بیل هایشان ، حضرت را در سن 25 سالگی مظلومانه به شهادت رسانیدند . این واقعه جانگداز در ماه صفر المظفر سال دویست و سه هجری قمری اتفاق افتاده است .

حجت الاسلام والمسلمین واحدی تصریح کرد: یکی از ممتازترین ویژگی این بقعه نسبت به سایر بقاع متبرکه این است که صاحب بقعه، برادر امام رضا (ع) است.

وی خاطر نشان کرد: در ضلع شمالي حرم حضرت امامزاده يحيي (ع) مراقد مطهر بيش از 270 نفر از شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي سمنان وجود دارد كه زينت و اعتبار خاصي به آستانه بخشيده و امت شهيدپرور و متدين به دليل علاقه و اعتقاد قلبي خود و به منظور بهره گرفتن از فيوضات معنوي و فضاي روحاني اين مكان مقدس فواصل طولاني را پيموده و با اشتياق فراوان براي عبادت و برآورده شدن حاجات خود به اين مكان مقدس روی می آورند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان ادمه داد: همچنين در ايوان بقعه تعدادي از علماي معروف و برجستة سمنان چون آيت الله شيخ محمّد علي عالمي،حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ ملا غلامحسين هراتي،آيت الله شيخ محمّد رضا فيض سرخه اي،آيت الله حاج شيخ مهدي شريفي و حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد علي اكبر سيادتي و حجت الاسلام حاج شيخ علي اكبر ادب و حاجي شيخ هادي شريفي مدفونند.

مشخصات بقعه و بارگاه؛

وی پیرامون ساختمان ظاهری بقعه نیز اظهار کرد: بقعه دارای گنبد عظیم و ایوان کاشیکاری شده و حرم و صحن است که ارتفاع ایوان آن حدود 5/12 متر و به شکل زیبایی در سال 1338 کاشیکاری شده است .گنبد که قریب ششصد سال پیش ساخته شده در سنه 1348 مرمت و کاشیکاری شده و قدمت آن مربوط به قرن هشتم و دوران مغول است .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه این بنا به ثبت تاریخی رسیده است افزود: قسمت تحتانی ایوان دارای کاشیکاری جدیدتری است شامل چهار طاقنمای کاشیکاری و یک درب ورودی حرم است که دو طاقنما،در سمت غرب و در طرفین درب حرم و دو طاقنمای دیگر یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی ایوان برپا شده است و دو راهروی شمالی و جنوبی ایوان را به صحن مرتبط می سازد .

وی افزود: دو طاقنمای طرفین درب حرم طاقنمای سمت راست ، زیارتنامۀ حضرت یحیی بن موسی(ع) و طاقنمای سمت چپ دعای اذن دخول با کاشیهای لاجوردی رنگ مزین شده است .

همچنین بر طاقنماهای جنوبی ، آیۀ شریفۀ الکرسی به خطی زیبا نوشته شده است . بالای راهرو ورودی قسمت جنوبی ، سورۀ مبارکۀ توحید به چشم می خورد.

گنبد عظیم بقعه ، که بر بالای حرم و بر روی چهار فیل پوش استوار است ، پیازی شکل می باشد و نمای خارجی آن را کاشیهای فیروزه ای پوشانده است .

همچنین یک کارشناس مسائل مذهبی،با اشاره به ارادت مردم ایران به خاندان اهلبیت(ع)گفت: شهرستان سمنان بواسطه بهره مندی از فیوضات چندین امامزاده در این شهر می تواند به یک قطب زیارتی و فرهنگی در کشور تبدیل شود.

بهنام مطلبی ، با اشاره به برنامه های هفتگی در این بقعه متبرکه خاطر نشان کرد: تحویل سال نو، اقامه نماز جماعت،مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی،اجرای طرح تربیت حافظان و قاریان،اجرای مراسم دعای کمیل و ندبه به صورت هفتگی، اجرای مراسم شب احیاء و جزءخوانی قرآن در ماه رمضان از برنامه ها و مراسما هایی است که به مناسبت های مختلف در این بقعه متبرکه برگزار می شود.

مدیر روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان همچنین گفت: در این بقعه 5 نفر به عنوان هیئت امنا ، 4 خادم رسمی و حدود 100 خادم افتخاری خدمت می کنند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند افزود: گذشته از این با معرفی امامزاده یحیی (ع) می توان شهرستان سمنان را به یک قطب زیارتی در کشور تبدیل کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.