نوروز، قدیمی ترین جشن زنده دنیاست و یک آیین فراملی، فراقومی و فرادینی به حساب می آید که در جغرافیای فرهنگی ایران زاده شده، رشد کرده و زنده نگاه داشته شده است.

 

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، محمد جعفری قنواتی، پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان این مطلب در نشست تخصصی آیین های نوروزی در کشورهای فارسی زبان در نمایشگاه نشریات تخصصی گفت: اگرچه نوروز در ایران زاده شده اما یک جشن فراقومی است که در کشورهایی نظیر قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان و تاجیکستان و چندین کشور دیگر هم برگزار می شود و این اقوام غیرایرانی هم آن را جشن می گیرند.

وی ادامه داد: به علاوه این جشن، فرادینی هم محسوب می شود چون برخی از مسیحیان معتقدند انجیل در نوروز وحی شده و برادران اهل سنت نیز اعتقاد دارند حضرت علی (ع) در نوروز به خلافت رسیده است.

سید احمد وکیلیان، پژوهشگر فرهنگ عامه، نیز در این باره گفت: در جلد 14 کتاب بحار الانوار، احادیثی وجود دارد که می گوید حضرت آدم (ع) در نوروز خلق شده، کشتی نوح در ایام نوروز پهلو گرفته و ابراهیم (ع) نیز در نوروز به آتش افکنده شده است بنابراین می بینیم که نوروز، جشن کوچکی نیست.

قنواتی همچنین در ادامه به آیین های نوروزی از قبیل خانه تکانی اشاره کرد و گفت: هیچ آیین و مراسمی در دنیا وجود ندارد که مردم در آن، در یک زمان مشخص، به خانه تکانی و زدودن آلودگی ها از محل کار و زندگی شان بپردازند.

وی افزود: در گذشته که وسائل پاک کننده مثل این زمان وجود نداشت، مردم برای تمیز کردن خانه هایشان از دوغاب استفاده می کردند و به وسیله آن، گرد و غبار ناشی از کرسی و منقل را از خانه ها پاک می کردند.

سید احمد وکیلیان نیز درخصوص خانه تکانی نوروزی و غبارروبی اظهار داشت: اگر تمام دنیا به همراه کشورهای فارسی زبان، به پاک کردن محل زندگی شان در یک زمان مشخص بپردازند، بسیاری از امراض و آلودگی ها ریشه کن می شود.

وی در پایان اضافه کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، مناسبتر است که هفته آخر اسفندماه را روز جهانی بهداشت بنامیم.

نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی از 14 اسفند ماه با حضور بیش از 300 نشریه علمی و تخصصی گشایش یافته و تا 20 اسفندماه در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.