نوروز، قدیمی ترین جشن زنده دنیاست و که در جغرافیای فرهنگی ایران زاده شده، رشد کرده و زنده نگاه داشته شده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد جعفری قنواتی، پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان این مطلب در نشست تخصصی آیین های نوروزی در کشورهای فارسی زبان در نمایشگاه نشریات تخصصی گفت: اگرچه نوروز در ایران زاده شده اما یک جشن فرا قومی است که در کشورهایی نظیر قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان و تاجیکستان و چندین کشور دیگر هم برگزار می شود.

قنواتی همچنین در ادامه به آیین های نوروزی از قبیل خانه تکانی اشاره کرد و گفت: هیچ آیین و مراسمی در دنیا وجود ندارد که مردم در آن، در یک زمان مشخص، به خانه تکانی و زدودن آلودگی ها از محل کار و زندگی شان بپردازند.

بر اساس این گزارش، جغرافیای پهناور نوروز و همزمانی آن با بهار طبیعت در نیمکرهٔ شمالی و پیشینهٔ باستانی آن و تأکید این جشن بر نوع‌دوستی و مهرورزی در میان جهانیان، باعث توجه سازمان ملل و دیگر کشورها به نوروز شد.

این جشن امروزه یکی از جشن‌های بنیادین آسیا شناخته می‌شود. نوروز در برخی از کشورها همانند ایران، آذربایجان ، افغانستان ، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قزقیزستان، و آلبانی با همین نام تعطیل رسمی است.


نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی از 14 اسفند ماه با حضور بیش از 300 نشریه علمی و تخصصی گشایش یافته و تا 20 اسفندماه در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است.
برچسب ها: نوروز ، تخصصی ، جشن ، زنده ، دنیا ، نمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار