وزیر ورزش و جوانان گفت: من آدم‌ها را سیاه و سفید نمی‌بینم فقط گفتم عملکرد فوتبال رضایتبخش نیست چون قابلیت ما بیشتر است. به عنوان مثال در جایگاه پنجاه و یکم دنیا هستیم که چیز خوبی نیست.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران، وزير ورزش امروز در برنامه ورزش و مردم حاضر شد و به سوالات مختلف پاسخ داد. وي در ابتدا اظهار داشت:سال 91 سال خوبي بودکه سال حضور در المپیک نيز بود. در رشته‌های دیگر هم خوش درخشيديم.  

یکی از کارها برآیند جامع‌تر تجربیات گذشته است، زحماتی کشیده شده و آنچه اتفاق افتاده حاصل تلاش گذشته است. به عنوان یک قدر‌شناس لازم می‌دانستم از آن تجربیات استفاده کنم. توسعه ورزش همگانی از دیگر اهداف ما است که در عین حال که به بعد قهرمانی توجه داریم باید به گستره زیادی از ورزش مردم هم توجه کنیم. یعنی ورزش همگانی را ترویج دهیم. توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی و ساماندهی علمی ورزش از برنامه‌های ما بود. ورزش قهرمانی مانند سابق نیست و باید با دانش روز مسلح شود. اولین دانشگاه تربیت معلم با همکاری وزارت علوم قرار است استارت بخورد. توسعه زیرساخت‌ها و نگهداری از آنها هم بسیار مهم است. باید دولت زیرساخت‌ها را فراهم کند تا زمینه برای جوانان فراهم شود. ما هنوز با استانداردهای حقیقی فاصله داریم. بخشی از کشور هم ممکن است چنین فضاهایی نداشته باشند که در نگاه اول متوجه مجلس است که باید بودجه تامین شود. در بحث جوانان هم ساماندهی و فرهنگی شدن میادین ورزشی از مهمترین برنامه‌های ماست. همچنین برنامه جامع ورزش و جوانان را داریم که باید به عنوان نقشه راه برای وزارت جدید در نظر گرفته شود.

عباسي درباره اختلاف با کفاشيان خاطر نشان کرد: جایگاه وزیر اختلاف با ارکان نیست. مانند کسی که پدر باشد مگر می‌تواند با بچه‌ها اختلاف داشته باشد. یک پدر باید همه فرزندانش را دوست داشته باشد اما مدیریت هم باید تصمیم بگیرد و لازمه آن تغییر است. چندین بار مطرح کردم که دولت، به فوتبال به عنوان یک ورزش پرطرفدار توجه ویژه‌ای دارد.

من آدم‌ها را سیاه و سفید نمی‌بینم فقط گفتم عملکرد فوتبال رضایتبخش نیست چون قابلیت ما بیشتر است. به عنوان مثال در جایگاه پنجاه و یکم دنیا هستیم که چیز خوبی نیست. باید وضعیت موجود تغییر کند که این ارتباطی با مسئولان ندارد. دلم می‌خواهد فوتبال ما قوی‌تر پیش برود. آیا مجوز بازنشستگی کفاشیان تمدید می‌شود. انگار شما تمایل ندارید آن را تمدید کنید. مجوز فعالیت کفاشیان تا پایان اسفند است. مراکز نظارتی نمی‌خواستند کفاشیان به دلیل بازنشسته بودن در انتخابات حضور داشته باشد اما این اتفاق افتاد. قانون هم باید مراعات شود. ما یک ساله مجوز گرفتیم و معمولا تکرار نمی‌شود. این یک استثنا بود.

امیدوارم با توجه به شرایط، مجمع تصمیم درست بگیرد. ما نمی‌توانیم به جای سازمان بازرسی تصمیم بگیریم و باید به قانون عمل کنیم. مشکلاتی در انتخابات روسای هیئت‌های فوتبال و ادارات کل استان‌ها به وجود آمده است مانند فارس و مازندران که بهروان از سوی فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند اما اداره ورزش استان این را قبول ندارد. اختلاف‌نظری وجود ندارد. آئین‌نامه روشن است. اگر سازمان‌های ذیربط گوش نکنند اختلاف‌نظری پیش می‌آید به عنوان مثال نمی‌توان یک فرد همزمان هم در فدراسیون باشد و هم به عنوان مثال در شیراز هم فعالیت کند. ما این چیزها را اختلاف نمی‌دانیم باید مراعات شود و اصلاحات صورت گیرد.  

وي درمورد وضعيت تيم هاي استقلال و پرسپوليس افزود:از گذشته این دو باشگاه زیر نظر سازمان تربیت بدنی و اکنون وزارت ورزش هستند. استثنایی هم وجود ندارد که برخی می‌گویند به دیگری توجه دارد یا به یکی دیگر. من رئیس هر دو هستم و گرایشی ندارم. از ریخت و پاش خوشم نمی‌آید و از ایجاد التهاب کاذب راضی نیستم. مدیران عامل هم باید مسائل‌شان را با اعضای هیئت مدیره مطرح کنند.می‌گویند برای خصوصی شدن این دو باشگاه دولت باید بدهی‌شان را بدهد. نه تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی قرار شد زیر نظر خصوصی‌سازی بروند که از ورزش استقلال و پرسپولیس بودند.

زمانی که در وزارت تعاون بودم با سازمان تربیت بدنی در این خصوص صحبت می‌کردم. می‌خواستم ببینم که علت تاخیر چیست. علت این است که در قانون ما ماده ‌ای است که می‌گوید باید شرکت‌هایی واگذار شوند که سود‌ده هستند نباید شرکت‌هایی به مردم داده شود که زیانده هستند. این دو باشگاه سالانه زیان ده بودند که قابل واگذاری نیستند. نه اینکه زیان آنها را دولت بدهد. امسال دولت بتواند زیان آنها را بدهد سال بعد چه می‌کند. قرار شد برخی از مستقلات آنها به روز‌رسانی شود و آنها را به عنوان شرکت سودده آماده کند.  

وي درباره وضعيت کشتي خاطر نشان کرد:اصل موضوع کشتی است که از المپیک 2020 گفته می‌شود حذف شده است این مسئله نگرانی‌های زیادی را در جهان و به ویژه در ایران که موفقیت زیادی را در ایران داشته ایجاد کرده است. Ioc هرازچندگاهی چند شاخصی را قرار می‌دهد تا بعضی از رشته‌ها رها نشوند به عنوان مثال سیاست‌های ضد دوپینگ و تماشاگر فاکتور‌های مهمی بودند که در کشتی 5 گانه مطرح شد. وقتی حذف کشتی مطرح شد ما تعجب کردیم من هم به وزرای ورزش چند کشور نامه نوشتم که آن را جدی بگیریم.

ما حتی حاضریم دبیرخانه دائمی حمایت از کشتی را در ایران تشکیل دهیم. اکثریت اعضای هیئت اجرایی در کشور خودشان کشتی ندارند. پس باید در تصمیماتی که شهریور گرفته می شود ما وظایفمان را انجام داده و نشان دهیم کشتی طرفدار دارد. قبول کنیم امسال بخش زیادی از افتخارات ما در کشتی بوده و با وجود کمترین امکاناتی که داشتیم بیشترین کمک را به کشتی دادیم.

علاوه بر مدیریت توانمند برای اداره مسائل مالی و تنظیم مخارج هم از موضوعات اصلی است.  

وي در خصوص کار در وزارت تعاون و وزارت ورزش تصريح کرد:سال 91 سال پر فروغي بود و می‌توان گفت: کارنامه خوب و بااقتداری داشتیم. بهترین کارنامه ورزشی ایران در المپیک، پارالمپیک، کشتی، والیبال و سایر رشته‌ها اتفاق افتاد و ورزشکاران خود را نشان دادند اما هیچ چیز جای معلمی را نمی‌گیرد. بودن با جوانان و فضای علم با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست البته ما موظفیم به عنوان خادم ملت در هر جایی که لازم باشد ایفای نقش کنیم. اینجا هم یک رسالت تاریخی اتفاق افتاد.

در وزارت تعاون که بودم بخشی از نیازمندی‌های ضروری و مسائلی که رویکرد عدالت‌محور اقتصاد بود را دوست داشتم. نمی‌توان گفت از وزارت ورزش بیشتر دوست داشتم اما چون توزیع منابع و عدالت را داشتیم آن را دوست داشتم. در ورزش فضا متفاوت است و با جوانان رشته‌های مختلف و موضوعات بین‌المللی سر و کار داریم. عرصه بسیار بازی است که در رشته‌های متعدد با اقتصاد، اوقات فراغت، سلامت و قهرمانی ارتباط دارد. از همه خواهش می‌کنم کمک کنند که دوره ارزشمندی که شروع شده ادامه یابد.

وي در خصوص نشست اخير با مجمع کميته ملي المپيک افزود:این نشست مربوط به تقاضای اعضای مجمع کمیته ملی المپیک برای برگزاری انتخابات بود و به من مربوط نمی‌شد. اعضای مجمع معترض بودند چرا انتخابات برگزار نمی‌‌شود. از من هم دعوت کردند و من هم دیدم اگر نیایم ممکن است صحبت‌های دیگری مطرح شود. دوستان نامه نوشته‌ بودند و معترض بودند که چرا برگزاری انتخابات کمیته دیر شد. فکر می‌کنم حرف درستی بود ما تنها کشوری هستیم که با گذشت 5- 6 ماه هنوز انتخابات را برگزار نکرده‌ایم. این موضوع به اصلاح اساسنامه ارتباطی نداشت.

کمیته بین‌المللی المپیک به همه کشورها نامه می‌زند که آیا دوست دارید اساسنامه خودتان را به روز کنید و آن را قبل از المپیک و یا بعد از المپیک انجام ‌دهید. در این ارتباط ما نقشی نداریم که اساسنامه را اصلاح کنیم و بفرستیم، یا درباره تاریخ انتخابات تصمیم بگیریم. من به عنوان یک سیاستگذار توصیه کردم سعی شود با وحدت و همدلی این موضوع برطرف شود. برگزاری مجمع برای اصلاح اساسنامه بود و به نظر می‌آید کمیته زمان را مطرح می کند و پیش‌شرط مجمع اصلاح اساسنامه است. اینجا هیچ اختلاف‌نظری نیست. نامه ioc کاملا روشن است و می‌توانستیم انتخابات را برگزار کنیم. اینکه هیئت اجرایی تصمیم بگیرد و آن را عقب بیندازد درست نیست من هم سعی نکردم به موضوع ورود کنم. حال که این تعویق اتفاق افتاده بهتر است تعجیل شود. امیدوارم اعضای هیئت اجرایی اجازه ندهند التهاب ایجاد شود. همچنین از اعضای مجمع 7 نفر انتخاب شدند که نظرشان را اعمال کنند. شاید این موضوع مسئله را تسریع کند.

برکناری برخی از روسا را یکی از عوامل تعویق مطرح می‌کنند. نباید حرفهای عوامی بزنیم. اگر می‌خواهند در فدراسیونی انتخابات برگزار کنند این موضوع به فدراسیون بستگی دارد. اتفاق جدیدی نیفتاده و کمترین تغییرات ایجاد شده که آن از لوازم مدیریتی است.  این تغییرات از زمان ریاست علیزاده آغاز شد. بله همان است و تغییر جدیدی نداشتیم نباید اجازه دهیم برخی آن را بهانه کنند. ما سعی کردیم ورود نکنیم البته دامان ما را هم گرفته است. تعجب می‌کنم که این جریانات را به گونه‌ای دیگر مطرح و تعبیر می‌کنند اما چیز خاصی نیست. 

ما در کنار مدال‌های رنگارنگی که داشتیم نکته حائز اهمیت عدم دوپینگ ورزشکاران بود. فرق ورزش ایران هم با کشورهای دیگر همین است. وقتی می‌گوییم ورزشکار یعنی پهلوان و پهلوان یعنی مرد. پهلوان را با قدرت بازو نمی‌شناسیم بلکه با ارزش‌های اخلاقی می‌شناسیم. اینها باید الگو قرار گیرند و یکی از مواردی باشد که در دوره جدید جوانان را به روی صحنه می‌آورد.

یکی از مزایای ارزشمند ما این بود که دوپینگ نداشتیم. یک محقق نیوزلندی در جریان المپیک ایران را شگفت‌‌انگیزترین کشور در المپیک خواند که بازیکنان با وجود فضای موجود فضای پاکی را طی کردند. این مسئله را در کارنامه المپیک نمره مهمی می‌دانم./با
برچسب ها: عباسی ، فوتبال ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار