طبق آمار مرکز فراهم آوری پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری آمار اهدای عضو ،از مرگ مغزی امسال 60 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران دکتر نجفی زاده رئیس مرکز فراهم آوری بیمارستان مسیح دانشوری امروز 17 اسفند در مراسم روز جهانی کلیه عنوان کرد: تا چند سال پیش تعداد آمار اهدای عضو در مرگ مغزی یک در میلیون نفر بود که امروز به 5.7 در میلیون نفر رسیده است.

وی با اشاره به این که بالاترین آمار مربوط به اهدای عضو از مرگ مغزی در دنیا مربوط به کشور اسپانیا است گفت: آمار مربوط به اهدای عضو در اسپانیا 34.3 در میلیون نفر است.

که با توجه به این که ایثار جزء فرهنگ مردم کشورمان است اگر فرهنگ سازی قوی در این مورد در کشور صورت گیرد آمار کشور ما از اسپانیا هم بالاتر می رود.

طبق آمار ما سالانه حداقل 3 هزار مورد مرگ مغزی در کشور داریم که درصد کمی از این افراد اهدای عضو می کنند.

نجفی زاده عنوان کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمار اهدای عضو از مرگ مغزی بیست و پنج به ازای یک میلیون نفر است.

سال 91 دویست و بیست اهدای عضو در این بیمارستان صورت گرفت به عبارتی ماهی 20 تا 30 اهدای عضو در این مرکز داشتیم.

وی در خصوص علل دستیابی به این آمار اظهار داشت: پوشش کامل شناسایی موارد دهنده، آموزش تخصصی نحوه برخورد با خانواده هایی که یکی از عزیزانشان مرگ مغزی شده اند.
ارتقای نحوه ی مراقبت از دهنده جهت حفظ کیفیت ارگان، برگزاری کلاس های آموزشی در تمام بیمارستان های تحت پوشش، درگیر نمودن علمای عظام جهان اسلام و فعالیت گسترده فرهنگی از عوامل موثر در افزایش 60 درصدی آمار اهدای عضو در کشور است.

وی با اشاره به این که ما با استفاده از کتابچه بروشور برنامه رادیویی و تلویزیونی و جشن نفس توانسته ایم در فرهنگ سازی اهدای عضو موفق باشیم تاکید کرد: طرح های نوین برای ارتقاء پیوند کلیه راه اندازی طرح استفاده از دهندگان مرگ مغزی، استفاده از دستگاه های پرفیوژن بافتی برای مناسب سازی کلیه و انجام بیوپسی کلیه برای استفاده از کلیه ها دچار نارسایی از دیگر اقدامات برای افزایش فراهم آوری پیوند کلیه است./ع2
برچسب ها: اهدا ، دانشگاه ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار