در جنوب غربی شيراز، در محله سنگ سياه مقبره ای دیده می شود که مربوط به ابو بشیرمعروف به سیبویه یکی از مشاهیر ایران زمین است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس،اهمیت تاریخی سیبویه از آن سبب است که نخستین فردی بود که برای زبان عربی صرف و نحو (گرامر) نوشت و صداها را در این زبان مشخص ساخت. بنابراین، علامات ضمه، فتحه، کسره و تنوین‌ها اختراع و کار سیبویه ایرانی است. بدون کاری که سیبویه کرد پیشرفت زبان عربی میسر نبود و استحکام این زبان به این صورت باقی نمی‌ماند.

عده‌ای بر این باورند که اگر سیبویه ایرانی برای زبان عرب صرف و نحو ننوشته بود این زبان در نوشتار همانند لهجه یکنواخت بودن خود را از دست می‌داد.

«الکتاب» اوّلین کتاب حاوی صرف و نحو و از منابع و مأخذ قابل اطمینان نوشته این دانشمند شهیر است

سیبویه در سال0 ۱۴ هجری قمری در شهر بیضا فارس متولد شد, در سن ۱۴ سالگی برای تحصیل علم رهسپار بصره و بغداد ودر آنجا یکی از برجسته ترین علماء علم اللغة شد. در خصوص تاریخ وفاتش چندین تاریخ از161ه.ق تا194 ه.ق ذکر شده است

علت شهرت نام او به سیبویه، گفته اند که به معنای بوی سیب است. چون بی نهایت صورتش زیبا بود و گونه هایش مانند سیب و نیز گفته اند که هر کس با او ملاقات می کرد، رایحه عطر به مشامش می رسید.

مقبره این دانشمند بزرگ هم اکنون در محله سنگ سیاه در شمال دروازه کازرون شیراز قرار دارد

وجه تسمیه این محله به سنگ سیاه به دلیل وجود سنگ سیاه چهار گوشی است که بر روی تربت سیبویه نصب شده است.

بنای اصلی آرامگاه تالاری است در سمت شمال به طول 8 متر و عرض 5 متر، با طاق نماهایی مزین به کاشی های معرق . قبر سیبویه در وسط ساختمان قرار دارد و سنگ سیاهی به طول 190 - عرض 70 و ارتفاع 35 سانتی متر بر روی آن قرار دارد. بر روی سنگ قبر نام، تاریخ ولادت و تاریخ وفات سیبویه ذکر شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.