دانشیار گروه زیست‌شناسی دانشگاه فردوسی گفت: سرطان مری با میزان مرگ و میر 91 درصد در میان خطرناک‌ترین بدخیمی‌ها در سراسر جهان قرارگرفته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،منطقه دکتر مریم متین‌مقدم در سومین همایش علوم زیستی روز و تازه‌های بیولوژی سلولی که در محل دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد درخصوص سرطان مری اظهار داشت: سرطان مری یکی از سرطان‌هایی است که علائم خود را بسیار دیر بروز می‌دهد به طوری که در اکثر موارد فرد زمانی متوجه بیماری خود می‌شود که برای بلعیدن مواد غذایی با مشکل مواجه شده که در این مرحله اکثر بیماران وارد مرحله‌ی متاستاز سرطان شده اند.

وی افزود: سرطان مری از لحاظ شیوع، رتبه هشتم و از لحاظ مرگ و میر، رتبه ششم را در جهان دارد اما به دلیل شیوع کم این بیماری در کشورهای غربی، تحقیقات کمتری در جهان روی این بیماری صورت گرفته است.

متین‌مقدم گفت: سرطان مری در آسیای میانه از جمله سواحل دریای خزر و شمال شرق ایران که شامل خراسان می‌شود بسیار شایع است و در این میان شیوع این بیماری در گناباد نسبت به سایر نقاط خراسان بسیار فراوان‌تر است.

وی تصریح کرد: علت اصلی میزان مرگ و میر بالا سرطان مری تشخیص دیر هنگام آن است به طوریکه همین موضوع باعث شده میزان زیادی از کارایی رویکردهای درمانی کاهش یابد؛ بنابراین شناسایی بیومارکرهای تشخیصی جدید برای درمان سرطان مری بسیار مفید خواهد بود.

دانشیار گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی درخصوص تحقیقاتی که با عنوان microRNA و نقش آنها در کارسینومای سلول‌های سنگفرشی مری که با همکاری همکاران خود در گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم انجام داده است، خاطر نشان کرد: microRNA ها مولکول‌های RNA کوچک غیر کدکننده‌ای هستند که بیان ژن را در سطح بعد از رونویسی کنترل کرده و در فرآیندهای مختلف سلولی از جمله تکثیر سلولی، رشد سلولی،‌ تکوین، ‌پاسخ به استرس سلولی، مرگ سلولی و آپوتپوز نقش دارند.

وی افزود: در دهه‌ی اخیر تغییر در سطح بیان microRNA ها در تعدادی از سرطان ‌ها گزارش شده که نشان دهنده عملکردهای آنها در روند سرطان مری است.

متین‌مقدم گفت: در این مطالعه سطح بیان دو microRNA شامل miR-512-5p و miR-338-3p که به ترتیب روی کروموزوم 19 با 23 نوکلئوتید طول و روی کروموزوم 18 با 22 نوکلئوتید طول قرار دارند در سلول‌های توموری و غیر توموری مورد مقایسه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات ما نشان داده است که سطح بیان miR-338-3p در سلول‌های توموری به طور معنی داری پایین‌تر از بافت نرمال حاشیه تومور است و احتمالا این microRNA در رشد بدخیم سلولهای سرطانی سلول‌های سنگفرش مری نقش سرکوب گر تومور را دارد.

متین مقدم اظهار داشت: از آنجا که مارکرهای توموری مبتنی بر microRNA مزیت‌هایی از جمله پایداری در بافت پارافینه و قابلیت استخراج از مایعات بدن از جمله بزاق، ادرار، سرم، خون و .. دارند می‌تواند یک بیومارکر جدید برای تشخیص زود هنگام سرطان سلول‌های سنگفرشی مری باشند.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: خراسان ، سرطان ، مری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.