در ضلع حنوبي شهر كاشمر، مردي آرام سر بر بالين خاك نهاده است كه سال‌ها نستوه و استوار، خواب‌هاي شيرين رضاخان را آشفته ‌ساخته و الگويي بي‌بديل براي نسل‌هاي آينده گريده است. او كسي نيست جز سيّدحسن مدرّسآيت الله سيّدحسن مدرّس در سال 1316 هـ.ش در كاشمر به شهادت رسيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، مقبره‌ي وي، تا چند سال پس از شهادتش رونقي نداشت. تا اين‌كه در سال 1320 هـ.ش حكومت رضاخان زوال يافت و مردم از فرصت پيش آمده در جهت ساخت آرامگاهي براي آن اقدام كردند. با همّت مردم در سال 1325 هـ.ش باغات اطراف خريداري شد و مقبره‌ي كوچكي بر سر آن ايجاد شد.

 

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، به فرمان امام خميني‌‹ره›، مسؤوليّت تعمير و بازسازي آرامگاه مذكور، به آستان قدس رضوي محوّل گرديد. اين تصميم خردمندانه، تحوّل بزرگي را در زمينه‌‌هاي مختلف عمراني، فرهنگي و گردشگري درپي داشت.

 

در حال حاضر، آرامگاهي زيبا با دو صحن شمالي و جنوبي، جمعاً به مساحت 7000 متر مربّع، بر سر قبر شهيد مدرّس ايجاد شده است. علاوه بر آن كتاب‌خانه‌اي به ظرفيّت حدود 28000 جلد كتابـ مجهّز به تالارهاي مطالعاتي مجزّا و موزه‌ي اختصاصي شهيد مدرّس، حاوي اسناد و مداركي از زندگي و مبارزات اين مرد بزرگ، همه روزه مرجع جمعي از شهروندان كاشمري و زوّار و گردشگران شهرهاي مختلف ايران است.

جداي از نام و آوازه‌ي شهيد مدرّس، آنچه بر شكوه و معنويّت اين مجموعه افزوده است، قبور جمعي از شهداي گلگون كفن اين شهر است. مردان بي‌ريايي كه ترجمان عشق بودند و اسوه‌هاي حميّت و مردانگي.

 

کتابخانه ی شهید آیت الله مدرس

 

كتابخانه شهيد آيت ا... مدرس (ره) در جوار زيارتگاه اين عالم مجاهد بامساحتي حدود  825 مترمربع در سه طبقه با 4713  جلد كتاب همزمان با سالگرد شهادت شهيد آيت ا000مدرس (ره) در سال 1375 گشايش يافته و خدمت رساني خود را به جويندگان علم و دانش شروع نموده است.

 
درحال حاضر كتابخانه داراي  بيش از 34هزارجلد كتاب و 6700نفر عضو فعال مي باشد اين كتابخانه با توجه به منابع غني و همچنين وجود سه مركز دانشگاهي (آزاداسلامي ،پيام نور و جهاد دانشگاهي ) ، مركز تربيت مدرس قرآن كريم و حوزه هاي علميه در شهرستان و نبود كتابخانه اي با اين سطح در شهرستانهاي اطراف بعنوان كتابخانه اي مادر مورد توجه خاص اساتيد و دانشجويان دانشگاهها و حوزه ها قراردارد.

 

 

 

بخش هاي كتابخانه

 

 1– بخش قفسه باز برادران  مجهز به سيستم رايانه با گنجايش 32 صند لي داراي بيش از 20هزار جلد كتاب در موضوعات مختلف بخصوص كتب مذهبي ، كتب ادبي ، كتب دانشگاهي و تستهاي كارشناسي ارشدو پايان نامه مي باشد 

2 – بخش قفسه باز خواهران مجهز به سيستم رايانه با گنجايش 34 صند لي داراي بيش از 14هزار جلد كتاب در موضوعات مختلف بخصوص كتب مذهبي ، كتب ادبي ، كتب دانشگاهي ، تستهاي كارشناسي ارشدو پايان نامه مي باشد

 دوبخش فوق داراي منابعي چون : پايان نامه هاي دانشجويي در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد ، كتب كمك درسي و تست تحصيلات تكميلي  و… مي باشد

3 - تالار مطالعه برادران با گنجايش 35 صندلي ويژه مطالعه آزاد مراجعين برنامه ريزي شده است 

4 -  بخش نشريات با 50  عنوان نشريه در دو بخش خواهران و برادران بصورت مجزا فعال مي باشد.

موزه ی شهید مدرس

موزه آثار و اسناد شهيد آيت ا... مدرس (ره) که اختصاصاً به معرفي این شهید بزگوار پرداخته است در سال 1381 با همت امور فرهنگي مجتمع شهيد آيت ا... مدرس (ره) و با مساعدت آستان قدس رضوي با گرد آوري اسناد و تصاوير و بعضي از وسايل شخصي ایشان تجهيز شد و در تاريخ دهم آذر1383 همزمان باشصت و هفتمين سالگرد شهادت آيت ا... مدرس (ره) و روز مجلس توسط جناب آقاي دكتر حداد عادل رياست محترم مجلس شوراي اسلامي رسماً گشايش يافت و مورد بهره برداري عموم قرار گرفت .

این موزه مجموعه ای است شامل اسناد و دست نوشته ها و وسایل شخصی از جمله قرآن ، عصا ، دو عدد پیراهن ، چراغ ، قلم ، سجاده و پارچ سفالی و ... شهید آیت ا... مدرس (ره) . بخشی از فضای موزه به وسایل اهدایی و بعضی از اشیاء و وسایلی که از لحاظ زمانی و مکانی هم دوره با شهید مدرس بوده و بیانگر اوضاع اجتماعی فرهنگی و اقتصادی آن ایام می باشند اختصاص دارد ./ع

 

 


برچسب ها: نوروز ، آرامگاه ، مدرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.