طبق تحقیقی که توسط پژوهشکده حمل و نقل صورت گرفته سالانه 22 هزار میلیارد تومان هزینه خساراتی است که در اثر تصادفاتی به كشور وارد می شود در واقع 4 تا 7 درصد تولید ناخالص ملی را این بخش می بلعد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ سرهنگ مهماندار فرمانده پلیس راه کشور امروز در مراسم روز جهانی کلیه افزود: سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در دنیا در اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند و 50 هزار نفر هم در اثر این حادثه مصدوم و معلول می شوند.

وی با بیان این که تعداد آمار کشته ها در اثر سوانح ترافیکی در سال 89 بیست و سه هزار نفر بوده گفت: امسال آمار تعداد کشته ها به 20 هزار نفر رسیده که نسبت به دو سال گذشته کاهش 3 هزار نفری در این آمار داشتیم و همچنین 15 هزار نفر هم کاهش در آمار مصدومین گزارش شده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت علت مرگ در اثر تصادف در جهان هشتمین علت است ولی در کشور مرگ در اثر تصادفات رتبه دوم را دارد که تنها با فرهنگ سازی و ایمن کردن جاده ها و خودرو می توانیم این آمار را کاهش دهیم.

مهماندار با بیان این که در ده ماهه امسال در تصادفات برون شهری حدود 6 هزار و 297 نفر فوت کرده اند عنوان کرد: که در علل وقوع تصادفات انحراف به چپ 17 درصد ،عدم رعایت حق تقدم 41.1 درصد، خستگی و خواب آلودگی 4.9 درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله 2.6 درصد نقش داشته اند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به این که بیشتری ضربه های مغزی در سرنشین های موتورسیکلت ها صورت می گیرد افزود: تعداد متوفیان تصادفات موتورسیکلت در سال 90 1458 نفر و امسال تا امروز 1561 نفر گزارش شده که بیشتر این سرنشینان از کلاه ایمنی استفاده نمی کردند.

وی عنوان کرد: طبق آمار پزشکی قانونی بین سال های 85 تا 89 ، 55 درصد رانندگانی که جان خود را در اثر سانحه رانندگی از دست داده اند به علت ضربه به سر بوده که بیشتری علت آن نداشتن کلاه ایمنی گزارش شده است.


همچنین 6.6 درصد افراد بر اثر خونریزی و 22.7 درصد افراد نیز در اثر شکستگی های متعدد جان خود را در اثر حوادث ترافیکی از دست داده اند. باید توجه داشت استان هایی که بیشتری فوتی بر اثر ضربه به سر داشته اند استان های یزد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی بوده اند و قم، قزوین و زنجان کم ترین آمار فوت در اثر ضربه را گزارش کرده اند.

مهمان دار در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بیشتر کشته های حوادث ترافیکی در استان تهران مربوط به عابرین پیاده است که بعد از تهران، مازندران و گیلان در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بیشتر تصادفات منجر به مرگ در جاده های دوطرفه صورت می گیرد بنابراین هر چه ایمنی را در راه ها افزایش دهیم قطعاً آمار کشته ها را می توانیم کاهش دهیم.


باید توجه داشت که در حوزه سلامت استاندارد ها نباید محدود باشد یعنی از استانداردهایی استفاده شود که بتوانیم استانداردهای راه را ارتقا دهیم و جان مردم را نجات دهیم.

مهمان دار ادامه داد: در سال 90 تحقیقی در پژوهشکده حمل و نقل صورت گرفت که نشان داد: 22 هزار میلیارد تومان هزینه خساراتی است که در اثر تصادفات به کشور وارد می شود یعنی 4 تا 7 درصد تولید ناخالص ملی را این بخش می بلعد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای افزایش آمار اهدای عضو و فرهنگ سازی قرار شده که از این به بعد اعلام رضایت فرد برای اهدای عضو بر روی گواهی نامه او ثبت شود تا اگر احیاناً  فرد دچار سانحه تصادف شد بدون وقفه فرد را برای اهدای عضو آماده کنند و از اتلاف وقت جلوگیری شود./ع2
برچسب ها: اهدا ، کلیه ، تصدف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار