ژنرال ديويد پترائوس و کهنه سرباز جنگهاي کثيف در پس شکل گيري واحدهاي کماندويي بودند که در شکنجه زندانيان عراقي دخالت داشتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ روزنامه گاردين امروز با درج اين خبر در گزارشي به قلم مونا محمود و همکاران نوشت: پنتاگون يک کهنه سرباز آمريکايي "جنگهاي کثيف" در آمريکاي مرکزي را براي نظارت بر واحدهاي کماندويي پليس فرقه اي در عراق فرستاده بود که مراکز سري بازداشت و شکنجه به منظور بدست آوردن اطلاعات از شورشيان داير کرده بود. اين واحدها مرتکب کثيف ترين شکنجه ها طي دوره اشغالگري آمريکا در عراق شدند و اين کشور را گرفتار يک جنگ داخلي تمام عيار کردند.
 تحقيقات گاردين و بي بي سي عربي نشان مي دهد، سرهنگ جيمز استيل در زماني که دونالد رامسفلد وزير دفاع وقت آمريکا وي را براي کمک به سازمان دهي نيروهاي شبه نظامي عراق با هدف سرکوب شورشي سني ها معرفي کرد، يک کهنه سرباز پنجاه و هشت ساله بازنشسته نيروهاي ويژه  بود. 
پس از آنکه پنتاگون منع پيوستن شبه نظاميان شيعه به نيروهاي امنيتي را لغو کرد، تعداد فزاينده اي از اعضاي گروههاي شيعه خشونت طلب از قبيل تيپ هاي بدر جذب نيروي کماندوي پليس ويژه شدند.
سرهنگ جيمز کافمن يک مشاور ويژه ديگر  بود که همراه با استيل در بازداشتگاههاي کار مي کرد که با ميليونها دلار بودجه آمريکا داير شده بود.
کافمن مستقيما به ژنرال ديويد پترائوس که در ژوئن دو هزار و چهار براي سازمان دهي و آموزش نيروهاي امنيتي جديد عراق به آن کشور اعزام شده بود، گزارش مي داد. استيل که از سال 2003 تا 2005 در عراق بود و در سال 2006 به آن کشور بازگشت، مستقيما به رامسفلد گزارش مي داد.
ادعاهايي که شاهدان آمريکايي و عراقي در برنامه مستند گاردين- بي بي سي مطرح کرده اند، نقش مشاوران آمريکايي را براي اولين بار در نقض حقوق بشر توسط نيروهاي کماندويي در عراق فاش مي سازد. اين اولين بار است که پترائوس از طريق يکي از مشاورانش به پرونده شکنجه در عراق مرتبط مي شود. وي نوامبر گذشته پس از يک رسوايي جنسي مجبور شد از رياست سيا استعفا دهد.
تحقيقات گاردين جزئيات بيشتري درباره نحوه عمل نظام بازجويي در عراق را تاييد کرده است. ژنرال منتظر السامري که  طي مدت زمان تشکيل نيروهاي کماندو براي استيل و کافمن کار مي کرد،‌ در اولين اظهارنظر مفصل درباره نقش آمريکا در واحدهاي بازجويي ادعا کرد: هر يک از بازداشتگاهها کميته بازجويي خودش را داشت که از همه ابزارها شکنجه براي اقرار گرفتن از بازداشتي ها استفاده مي کرد، از جمله برق يا سر و ته آويزان کردن زندانيان، کشيدن ناخن هاي آنها و ضرب و جرح بخش هاي حساس بدن شان.
مدرکي دال بر دخالت شخص استيل و کافمن در شکنجه زندانيان در دست نيست، به جز آنکه آنها در مواردي به هنگام شکنجه در بازداشتگاههاي حضور داشتند و در جريان رسيدگي به پرونده هزاران بازداشتي قرار داشتند.
تحقيقات گاردين و بي بي سي عربي پس از آن شروع شد که انتشار پرونده هاي نظامي سري آمريکا در ويکي ليکس صدها مورد از حضور سربازان آمريکايي در مراکز شکنجه را در شبکه اي از بازداشتگاههاي تحت کنترل کماندوهاي پليس در سراسر عراق فاش ساخت. 
يک مقام رسمي مرتبط با پترائوس گفت که وي طي سالها حضورش در عراق در جريان ادعاهاي ي که درباره شکنجه زندانيان بدست نيروهاي عراقي مطرح مي شد،‌ قرار داشت و آن اطلاعات را  با سلسله مراتب فرماندهي آمريکا، سفير آمريکا در بغداد و مقامات عراقي مربوط در ميان مي گذاشت.
حوادث عراق مشابه موارد مستند نقض حقوق بشر توسط جوخه هاي شبه نظامي در دهه هزار و نهصد و هشتاد در آمريکاي لاتين است که تحت مشاوره و حمايت مالي آمريکا قرار داشتند. تاثير درازمدت کمکها مالي و تسليحاتي به اين نيروي شبه نظامي در عراق نهايتا يک نيروي شبه نظامي فرقه اي مرگباري را در مقابل جامعه سني شکل داد که در گسترش جنگ داخلي با دهها هزار قرباني در آن کشور نقش داشت.





برچسب ها: بین الملل ، عراق ، زندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار