همایش بزرگداشت علامه محمد ابراهیم کلباسی معروف به حاجی کلباسی، دیروز با حضور جمعی از استادان حوزه و دانشگاه در اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان رییس این همایش با اشاره به زندگی علمی حاجی کلباسی گفت: حاجی کلباسی با حضور در شهر اصفهان حوزه علمیه این شهر را در قرن 13 احیا کرد.

آیت الله مرتضی مقتدایی ادامه داد: حاجی کلباسی برای آحاد جامعه بویژه حوزویان الگویی جامع و کامل است.

وی با اشاره به تلاش های حاجی کلباسی در راه تعلیم و تربیت طلاب حوزه علمیه اصفهان و ترویج تشیع، افزود: آن عالم جلیل القدر بی شک یکی از شفعای روز قیامت است.

وی اضافه کرد: آن عالم بزرگوار درخصوص بیت المال بسیار پر ملاحظه بود و هیچگونه وجوهاتی برای استفاده شخصی خود مصرف نمی کرد.

دبیر همایش علامه حاجی کلباسی نیز با اشاره به ویژگی های علمی و اخلاقی ایشان، گفت: وی در علم و عمل توفیقات ویژه داشت.
حسین کلباسی ادامه داد: دبیرخانه همایش حاجی کلباسی تلاش کرده حتی المقدور تمام تالیفات حاجی و خاندان ایشان را برای استفاده همگان منتشر کند.

وی افزود: در سالهای اخیر مقبره حاجی کلباسی به محیطی فرهنگی و مذهبی تبدیل و در کنار این مقبره حوزه علمیه ویژه طلاب راه اندازی شده است.

آیت الله علامه حاجی محمد ابراهیم کلباسی مشهور به حاجی کلباسی از زمره مراجع شیعه در قرن 13 قمری است که در مراتب علمی و فقهی و سلوک عملی و اخلاقی سر آمد و زبانزد خاص و عام بوده است.

وی در اصفهان، نجف، کربلا و کاشان در محضر استادانی همچون آقا محمد بید آبادی، ملا محراب گیلانی، وحید بهبهانی، سید بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، ملا علی نوری، ملا محمد مهدی نراقی، میرزای قومی و دیگر بزرگان علمی روزگار خود به تحصیل، تهذیب و تزکیه نفس پرداخت.

وی پس از تحصیل وارد اصفهان شد و حوزه علمیه این شهر را که پس از حمله افاغنه به سستی گراییده بود، رونق بخشید و به احیای این مرکز کهن علوم عقلی و نقلی کمر همت بست.
وی علاوه بر سهم عمده در گسترش اصول علم فقه در حوزه های علمیه شیعه، در تربیت علمی و اخلاقی بزرگان و شاگردانی همچون میر سید حسن مدرس اصفهانی، حاج محمد جعفر آباده ای، میرزای شیرازی، حاج ملا هادی سبزواری، شیخ محسن دزفولی، میر سید محمدباقر خوانساری(چهارسوقی)، میرزا محمد خاتون آبادی توفیق داشت. از زمره آثار این عالم بزرگ اشارات الاصول، شوارع الهدایه، منهاج الهدایت الی احکام الشریعه، الارشاد، نقدالاصول، الایقاذات و نخبه است/ع.

برچسب ها: بزرگداشت ، علامه ، حاجی ، کلباسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.