صدور پیام حضرت امام خمینی درباره تحریم شرکت در حزب شاهنشاهی رستاخیز، درگذشت «الکساندر فلمینگ» کاشف پنی‌سیلین، تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 21 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 28 ربیع الثانی 1434 هجری و 11 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

صدور پیام حضرت امام خمینی درباره تحریم شرکت در حزب شاهنشاهی رستاخیز (1353 ش)
پس از تشکیل حزب شاهنشاهی رستاخیز در 11 اسفند 1353 و دعوت رژیم از مردم برای عضویت در آن و تهدید دستگاه جور به خروج از کشور برای کسانی که عضو حزب نشوند، حضرت امام خمینی که در آن زمان در نجف اشرف به سر می‌بردند، طی پیامی شرکت در این حزب دین‌ستیز را حرام و کمک به استیصال مسلمین عنوان کردند.

ایشان در این پیام فرمودند: «نظر به مخالفت این حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان ایران، شرکت در آن بر عموم ملت حرام و کمک به استیصال مسلمین است و مخالفت با آن از روشن‌ترین موارد نهی از منکر است و چون این نغمه تازه که به دستور کارشناسان یغماگر برای اغفال ملت از مسائل اساسی از حلقوم شاه برخاسته تا کشور را بیش از پیش، خفقان زده کند و راه را برای مسائلی که در نظر دارند، باز نمایند، لذا لازم است حسب وظیفه تذکراتی بر همه باشد که ملت مسلمان تا فرصت از دست نرفته، با مقاومت بیش از پیش و همه جانبه، جلو این نقشه‌های خطرناک را بگیرند.»

رحلت آیت اللَّه «شیخ محمدصالح حائری مازندرانی» (1349 ش)
آیت‌اللَّه شیخ محمد صالح حائری مازندرانی در حدود سال 1260 ش در کربلا به دنیا آمد. هنوز 15 سال از عمر محمد صالح نمی‌گذشت که «رساله غَسّاله» را تألیف کرد. آخوند با مشاهده این رساله و پی بردن به نبوغ و استعداد بی‌نظیر این نوجوان، وی را با خود به نجف اشرف برد و پس از سالیانی در شمار شاگردان بزرگ آخوند گردید و حتی در شانزده سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد. آیت‌اللَّه مازندرانی در 26 سالگی راهی بابل گردید. شیخ محمدصالح در زمان رضاخان پهلوی، سخنان قاطعی در مسجد جامع بابل ایراد کرد و از حکومت و شخص شاه انتقاد نمود که به حبس وی در تهران انجامید.
بر اثر این حرکت، قرار بر اعدام ایشان شد که به دلیل اعتراض شدید مراجع وقت، به آزادی و تبعید وی به سمنان منجر گردید و این عالم سترگ تا پایان عمر در سمنان اقامت گزید. از این عالم ربانی در حدود سیصد تألیف و رساله بر جای مانده که حکمت بوعلی در 5 جلد، سیمای ایمان، دیوانُ الادب و تاریخ معارف امامیه از آن جمله‌اند. این فقیه مجاهد سرانجام پس از عمری خدمت و تلاش و زندگی پربار، در 21 اسفند 1349 ش در سن 89 سالگی در سمنان به لقاءاللَّه پیوست و پس از تشییعی باشکوه، در جوار حرم حضرت ثامن‌الحجج (ع) به خاک سپرده شد.

درگذشت «محیی الدین بن عربی» نویسنده، اندیشمند و عارف بزرگ اسلام (638 ق)
ابوعبداللّه محیی‌الدین محمدبن علی‌العربی معروف به ابن عربی در 27 رمضان سال 560 ق در اندلس به دنیا آمد. وی از آغاز جوانی، دارای دلی تپنده در جستجوی فراسوی جهان مادی بود و روحی تشنهٔ حقایق غیبی و عواطفی پرهیجان و اندیشه‌ای عرفان‌جو داشت. چنان‌که در این رهگذر، جوانه‌های بینش عرفانی در درونش ایجاد شده و مکاشفاتی برایش دست می‌داد. او دانشمندی پرکار بود که آثارش را بیش از پانصد رساله و کتاب ذکر کرده‌اند. یکی از آن‌ها، تفسیر کبیر است که به تنهایی شامل چندین مجلد است و کتاب معروف فصوصِ الحِکَمِ او، فشرده‌ای از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های عرفانی اوست. ابن‌عربی در 78 سالگی در شام درگذشت و در دامنهٔ کوه قاسیون در دمشق مدفون گردید.

تولد «شرف جهان قزوینی» شاعر خوش قریحهٔ ایرانی در قزوین (912 ق)
میرزا شرف جهان قزوینی در شیراز نزد امیر غیاث الدین، دانشمند نام آورِ آن زمان، علوم متداول را فرا گرفت و علاوه بر علوم عقلی و نقلی، در ادب، شعر، نگارش، کتابت و موسیقی نیز تبحّر یافت. میرزا شرف جهان، شاعری توانا به شمار می‌رفت و از او نسخهٔ خطی دیوان اشعارش بر جای مانده است.

درگذشت «محمدصادق ادیب الممالک فراهانی» ادیب شهیر ایرانی (1336 ق)
محمدصادق ادیب الممالک فراهانی متخلصّ به «امیری» نویسنده و شاعر معروف ایرانی، علوم ادبی زمان را نزد اساتید فن فرا گرفت و در شاعری بر اکثر سخنوران عصر خویش، غالب گردید. وی در فنون سخنوری، مقتدر و در روانی طبع، قوّت حافظه، تسلط بر تاریخ عرب و عجم و احاطه بر لغات و مضامین فارسی و عربی، مشهور بوده است. ادیب الممالک مسؤولیت انتشار روزنامه‌های ادب، مجلس و آفتاب را برعهده داشت و در انقلاب مشروطه، به‌یاری مجاهدانِ و آزادی‌خواهان شتافت. امیری در سرودن انواع قالب‌های شعری، توانایی ویژه‌ای داشت و سبک قدیمِ را به خوبی رعایت می‌کرد. وی از جمله شاعرانی بود که برای نخستین بار، مضامین و مفاهیمِ اجتماعی و سیاسی به ویژه میهن دوستی را در اشعارش به کار گرفت.

وفات آیت اللَّه «سیدمحمدباقر دُرچه ای» عالم و فقیه برجستهٔ شیعه (1342 ق)
سیدمحمد باقر دُرچه‌ای از علما و فقهای برجستهٔ شیعه، در دُرچه یکی از روستاهای اصفهان به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در اصفهان راهی نجف اشرف شد و از بزرگانی چون میرزا محمد حسن شیرازی، میرزا حبیب اللَّه رشتی و حاج حسن کوه کمره ای استفاده کرد و به مقام اجتهاد رسید. پس از مراجعت به اصفهان به تدریس فقه و اصول پرداخت.

از آثار ایشان دورهٔ فقه و اصول در 16 جلد است و آیت‌اللَّه بروجردی و استاد جلال‌الدین همایی از شاگردان اویند. این عالم بزرگ در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شده است.

رحلت عالم بزرگ شیعه و مؤلف کبیر علامه شیخ عبدالحسین امینی (1390 ق)
علامه شیخ عبدالحسین امینی در سال 1320 ق در تبریز به دنیا آمد. وی علوم ابتدایی و متوسطه را نزد پدر تحصیل کرد. سپس جهت ادامهٔ دروس خود راهی نجف اشرف گردید و در درس آیات عظام فیروزآبادی و سیدابوتراب خوانساری شرکت کرد. علامه امینی در اولین تالیف خویش، کتاب شهداء الفضیله را نگاشت و مورد توجه و تایید علمای بزرگ قرار گرفت. این عالم بزرگوار سپس کتاب عظیم «الغدیر» را تالیف کرد و آن را به جهان بشری تقدیم نمود. علامه امینی با تألیف کتاب الغدیر خاطرات عصر نبوی را تجدید کرد و با این اثر که با سختی‌های فراوان و خون دل نگاشت، درصدد احیاء سیرهٔ نبوی و علوی بود. سرانجام این رادمرد علم و عمل در هفتاد سالگی به دیدار محبوب شتافت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

مرگ «ریچارد بیرد» مکتشف و قطب شناس امریکایی (1957 م)
ریچارد ایولین بیرْدْ، جهانگرد و مکتشف امریکایی در 25 اکتبر 1888 م در امریکا به دنیا آمد. او پس از پشت سر گذاشتن دروس متوسطه، به دلیل علاقه به سیر و سیاحت، وارد دانشکده نیروی دریایی امریکا گردید و در جریان جنگ جهانی اول، فرمانده نیروی هوایی امریکا در کانادا شد. وقتی دولت‌شور و اشتیاق او را برای سیاحت در قطب جنوب ملاحظه کرد، وی را به همراه یک هیأت علمی به قطب جنوب فرستاد تا نقشه زمین‌های منطقه را تهیه کند.
بیرد در طی سفرهای خود، تحقیقات مفصلی درباره قطب شمال و جنوب به انجام رساند و علاوه بر کشف پنج جزیره، شش رشته کوه و تعدادی خلیج و تنگه در نواحی قطبی، مجهولات زیادی را درباره قطب، برای بشر روشن ساخت. وی هنگامی که پیروزمندانه از سفر برگشت، هزاران نفر از او استقبال کردند و دولت امریکا با این‌که چهارده سال قبل از آن او را از خدمت نظام اخراج کرده بود، به او عنوان دریاسالاری داد. ریچارد بیرد سرانجام در یازدهم مارس 1957 م در 69 سالگی درگذشت.

تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی، اعلام شیعه اثنی عشری به عنوان مذهب رسمی ایران
شاه اسماعیل صفوی 11 مارس سال 1502 (مصادف با بیستم اسفند) درتبریز تاجگذاری و شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران اعلام داشت.

زمین لرزه و سونامی مارس 2011 ژاپن با 19 هزار کشته
یازدهم مارس 2011 زمین لرزه ای به شدت 9 در مقیاس ریشتر شمال شرقی کشور ژاپن را در هم کوبید. این زمین لرزه کم سابقه با سونامی ناشی از آن باعث مرگ 19 هزار تن از ساکنان منطقه شد و ویرانی بسیار ببار آورد بگونه ای که پس از گذشت یک سال از آن رویداد، هنوز 325 هزار تن بدون خانه هستند. این زمین لرزه به نیروگاه اتمی «فوکوشیما دای ایچی Fukushima Dai Ichi» آسیب وارد ساخت و هوای بخشی از منطقه را به مواد رادیواکتیو آلوده ساخت که یک هشدار جهانی بود.

درگذشت «الکساندر فلمینگ» کاشف پنی‌سیلین (1955 م)
الکساندر فلمینگ پزشک و کاشف معروف انگلیسی، در 6 اوت 1881 م در اسکاتلند به دنیا آمد. از بیست سالگی تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و پس از پنج سال موفق به اخذ دکترای پزشکی شد. فلمینگ پس از آن وارد تحقیقات پزشکی شد و به مطالعات میکروب‌شناسی علاقه‌مند گردید. او در جریان جنگ جهانی اول، در بهداری ارتش انگلیس به خدمت مشغول بود. فلمینگ در آن مدت متوجه شد که عده زیادی از سربازان در نتیجه عفونت زخم می‌میرند. در نهایت، ده سال پس از پایان جنگ، در چهارم سپتامبر 1928 م، یک اتفاق تصادفی و یک مطالعه دقیق و موشکافانه باعث شد وی موفق به کشف پنی‌سیلین گردد.

پنی‌سیلین بدان صورت که فلمینگ کشف کرد کاربردی نداشت؛ تا این‌که یازده سال بعد در سال 1939 م با کمک دو دانشمند میکروب شناس و زیست شناس به نام‌های هوارد فلوری و ارنست چین، این آنتی بیوتیک به صورت داروی ضد عفونت عرضه شد. در طی جنگ جهانی دوم، آنتی‌بیوتیک‌ها کاربرد وسیعی پیدا کردند وجان میلیون‌ها نفر رانجات دادند. فلمینگ، 17 سال پس از کشف پنی‌سیلین، در سال 1945 م، به دریافت جایزه نوبل پزشکی نایل آمد و سرانجام در یازدهم مارس 1955 م در 74 سالگی درگذشت.

برخی از رخدادهای امروز
222: «واریوس باسیانوس» پس از چهار سال ریاست بر امپراتوری روم درگذشت. 
1302: به نوشته شکسپیر، رومئو و ژولیت در این روز با هم ازدواج کردند.
1918: لنین پایتخت روسیه را از سن پترزبورگ به مسکو انتقال داد.
1924: (1302 خورشیدی): نیروی هوایی ایران با هفت هواپیما آغاز بکار کرد. سه فروند از این هواپیماها ساخت آلمان و چهار فروند دیگر ساخت روسیه بود.
1966: ژنرال سوهارتو در اندنزی کودتا کرد.
1970: حزب سوسیالیست بعث عراق ملت کرد این کشور را برسمیت شناخت.
1977: مسلمانان حنفی در شهر واشنگتن با تصرف سه ساختمان عده ای زا به گروگان گرفتند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.