توقیف جراید به دستور رضاخان میرپنج، درگذشت سیمین دانشور، همسر جلال آل احمد، انتخابات پنجمین دوره مجلس شواری اسلامی، قتل عام سرخپوستان مسیحی شده در اهایو و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 25 ربیع الثانی 1434 هجری و 8 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

توقیف جراید به دستور رضاخان میرپنج (1300 ش)
یک سال پس از کودتای سوم اسفند 1299 ش، در ابلاغیه وزارت جنگ، رضاخان خود را به صراحت، مسبب اصلی کودتا معرفی کرد. در پی آن، جراید آزادی خواه به شدت به سردار سپه و حکومت نظامی اعتراض کردند. باردیگر در هفدهم اسفند، اعلامیه شدیدی از سوی وزارت جنگ صادر شد که مدیران جراید را به توقیف و تنبیه تهدید می‌نمود. این عوامل، مدیران جراید را به واکنش و اعتراض واداشت. در روز هجدهم اسفند، یکی از روزنامه‌ها، در مقاله بسیار اعتراض‌آمیزی، به سردار سپه تاخت و اقدامات او را به شدت به باد انتقاد گرفت.

به محض انتشار روزنامه، چند قزاق مامور توقیف مدیر آن روزنامه شدند که او به محض اطلاع، به سفارت روس پناه برد. برخی دیگر از مدیران جراید نیز از بیم حکومت نظامی به حرم حضرت عبدالعظیم رفتند اما هنگامی که امنیت خود را در خطر دیدند به سفارت روس پناهنده شدند. سرانجام کوشش تحصن کنندگان و سفیر روسیه، سردار سپه را به پذیرش لغو حکومت نظامی وادار کرد، هرچند که وی به این تعهد خود عمل نکرد.

اعلام خبر شهادت خاندان حکیم به دست مزدوران خونخوار رژیم بعث عراق (1363 ش)
در هجدهم اسفند 1363 ش، خبر تکان دهنده کشتار ده تن از علمای بزرگوار حوزه علمیه نجف اشرف منتشر گردید. این افراد، عموماً از منسوبین بیت شریف مرجع بزرگوار، آیت‌اللَّه سید محسن حکیم بودند. در پی اعلام شهادت این عده که مدت‌ها در حبس و بازداشت به سر برده بودند، امام خمینی (ره) با صدور اعلامیه‌ای، ضمن اظهار تاسف و تاثر از این اقدام جنایتکارانه، تصریح کردند «از» جنایتکاری که با اعمال خود، روی مغول را سفیده نموده و از خونخواری که دستش تا مرفق در خون بی‌گناهان ایران و عراق فرو رفته، توقع و انتظاری، جز این نیست.
«ایشان در ادامه ضمن انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی فرمودند: این‌گونه اعمال، خوی شیطان صفتان و درندگان منحرف است. تعجب از مدّعیان دروغین طرفداران حقوق بشر است که این جنایت پیشگان را در اطراف جهان برای این اعمال تشویق می‌کنند و به آنان کمک‌های تسلیحاتی و تبلیغاتی می‌کنند. تعجب از سازمان‌های عریض و طویل بین‌المللی است که گاه با گفتار و گاه با سکوت خود، از اینان پشتیبانی می‌کنند.» حضرت امام در بخش دیگری از این پیام متذکر شده‌اند که: «این» ملت‌های مستضعف هستند که باید در مقابل ظالمان و جنایتکاران قیام کنند و با اتکا به خدای تعالی، از هیچ قدرتی نهراسند و دست ستمکاران را قطع نمایند.

انتخابات پنجمین دوره مجلس شواری اسلامی (1374 ش)
انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار گردید. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر جامعه روحانیت مبارز تهران و گروه‌های پیرو خط امام (ره)، حزب سیاسی تازه تاسیس جمعی از کارگزاران سازندگی ایران به رقابت پرداختند. در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۷۵ نخستین جلسه مجلس پنجم برگزار شد. رییس مجلس پنجم حجة السلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری و نائب رئیسان وی، حسن روحانی و محمدعلی موحدی کرمانی بودند. محمد باقر نوبخت حقیقی سخنگوی مجلس پنجم بود.

درگذشت سیمین دانشور، نویسنده و مترجم ایرانی (1390 ش)
دانشور در سال ۱۳۰۰ شمسی در شیراز متولد شد. پس طی دوران کودکی و نوجوانی برای ادامه تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی به دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران رفت. دانشور در ۱۳۲۷ مجموعهٔ داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد که اولین مجموعهٔ داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌است. در ۱۳۲۸ با مدرک دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. دکتر سیمین دانشور به سال ۱۳۲۷ زمانی که در اتوبوس نشسته بود تا راهی شیراز شود با جلال آل‌احمد نویسنده و روشنفکر ایرانی آشنا شد در سال ۱۳۲۹ با آل‌احمد ازدواج کرد.
دانشور در ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا دو سال در رشتهٔ زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. پس از برگشتن به ایران، دکتر دانشور در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس پرداخت تا این که در سال ۱۳۳۸ استاد دانشگاه تهران در رشتهٔ باستان‌شناسی و تاریخ هنر شد. اندکی پیش از مرگ آل‌احمد در ۱۳۴۸، رمان سَووشون را منتشر کرد که از جملهٔ پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر است. در ۱۳۵۸ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. سیمین دانشور در هجدهم اسفندماه سال ۱۳۹۰ در خانه‌اش در تهران درگذشت.

آغاز بنای شهر بغداد در زمان خلافت خاندان بنی‌عباس (145 ق)
منصور دوانیقی دومین خلیفهٔ عباسی، بانی شهر بغداد است. این خلیفه، آن جا را دارالخلافهٔ عباسی قرار داد. نام اول این شهر مدینه المنصور بود؛ اما نام بغداد رواج بیشتری یافت و به همین اسم نامیده شد. این شهر قبلاً دهکده‌ای به نام بغداد بوده است.

آغاز حاکمیت حزب بعث در سوریه (1963 م)
هر چند سوریه بعد از جنگ جهانی دوم مستقل گردید اما حوادث متعددی باعث شد تا آرامش سیاسی پایدار دراین کشور برقرار نشود. وقوع جنگ با اسرائیل در سال‌های 1948 و 1956، شکل‌گیری و فروپاشی جمهوری متحد عربی و وقوع کودتاهای پی‌درپی در سوریه، نمونه‌ای از مشکلات فرا روی این کشور تازه استقلال یافته بود. در این میان، کودتای 28 سپتامبر 1961 و خروج تدریجی سوریه از جمهوری متحده عربی، مرحله‌ای دیگر از حیات سیاسی این کشور را رقم زد. با این حال حزب بعث سوریه آرام آرام جایگاه خویش را تثبیت می‌نمود و از طریق افکار عمومی و جراید، دولت را برای پذیرش خواسته‌های خود تحت فشار قرار می‌داد.

با مشخص شدن ضعف درونی و ناتوانی دولت‌مردان و بروز اختلافات داخلی در هیأت حاکمه، یگان‌هایی از ارتش به فرماندهی افسران بعثی در 8 مارس 1963 دست به کودتا زده و ضمن سرنگونی دولت، حاکمیت را به طور یک پارچه در اختیار گرفتند. کودتاگران که نیروهای برگزیده‌ای از تفکرات اجتماعی حزب بعث بودند در 24 مارس همان سال قدرت قانون گذاری و اجرایی را به «شورای میهنی رهبری انقلاب» سپردند. حاکمیت حزب بعث در سوریه پس از گذشت بیش از چهار دهه، همچنان ادامه دارد.

درگذشت «ابن سیده» دانشمند و ادیب (458 ق)
ابوالحسن علی بن اسماعیل، معروف به ابن سیده، از دانشمندان و ادبای قرن پنجم در اندلس می‌باشد. وی دارای حافظه‌ای فوق العاده بود. الانیق، المخصَّص و الوافی فی علم القوافی از جمله تالیفات اوست.

وفات «امام الحرمین جوینی» دانشمند نامدار و آگاه به علوم زمان (478 ق)
ابوالمعالی عبدالملک بن عبداللَّه بن یوسف جُوینی، ملقب به ضیاءالدین، جامع اصول و فروع، کلام و تمامی فنون علمی و استاد امام محمد غزالی است. وی مدتی در مکه و مدینه مجاور بوده و تدریس می‌کرد و به همین جهت به «امام الحرمین» مشهور گردید. تمامی مسایل فقهی را موافق هر کدام از مذاهب چهارگانه که سوال می‌کردند، فتوا می‌داد وی در زمان سلطنت الب ارسلان سلجوقی، رییس مدرسهٔ نظامیهٔ نیشابور شد و ریاست علمی به او منتهی می‌گردید. امام الحرمین تا سی سال با کمال استقلال، تمامی امور محراب، منبر، تدریس، خطابه و مناظرات مذهبی و مذاکرات دینی را بر عهده داشت و تالیفات متعددی نگاشته است. الارشاد فی اصول الدین، مدارک العقول و غنیة المسترشدین از جمله آثار اوست. وفات او در نیشابور اتفاق افتاد. گویند که بعدها جسدش را به کربلا منتقل نموده و در جوار پدرش دفن کردند.

مرگ «جان اریکسون» مهندس و مخترع سوئدی (1889 م)
جان اریکسون مبتکر سوئدی در 31 جولای 1803 م در سوئد به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات متوسطه به خدمت در ارتش پیوست. وی در ارتش سوئد نقشه‌های نظامی طرح می‌کرد و درباره قطعات جدید ماشین‌ها، نظریه‌های بسیاری ارائه می‌داد. در آن زمان، روش معمول برای راندن و حرکت کشتی‌ها ابتدایی و اولیه بود. چرخ‌های پره‌دار اغلب در اثر برخورد با اجسام شناور زیان می‌دیدند و گردش آن‌ها به سختی انجام می‌گرفت. نظریه اریکسون برای حل این مشکل، نصب یک پروانه بزرگ در انتهای زیرین کشتی بود. وی سپس پروانه دَوّاری اختراع کرد که بسیاری از اشکالات فنی کشتی بخار را از میان برمی‌داشت. اریکسون پس از چندی برای ارتش امریکا نوعی ناو جنگی را طراحی کرد که با موتوری بسیاری قوی کار می‌کرد و به وسیله سکان، تغییر جهت می‌یافت. جالب‌ترین قسمت این ناو، آسانسوری بود که گلوله توپ را به برج توپخانه می‌برد و آماده شلیک می‌ساخت. اریکسون را به خاطر این اختراع، پدید آورنده ناوهای جنگی امروزی می‌دانند. جان اریکسون سرانجام در 8 مارس 1889 م در 86 سالگی درگذشت.

آغاز مبارزه «جبهه آزادی بخش مورو» علیه حکومت «مارکوس» در فیلیپین (1968 م)
پس از انتخاب مارکوس به ریاست جمهوری فیلیپین در سال 1965 م، حکومت دیکتاتوری وی تحت حمایت امریکا و کشورهای غربی، به سرکوب مخالفان خود اقدام کرد. این امر اعتراضات متعددی را در کشور برانگیخت و گروه‌های متعددی علیه دیکتاتوری مارکوس تشکیل شدند. هم‌چنین از سال 1968 م مبارزات خلق مسلمان جنوب کشور برای ایجاد یک کشور مستقل اسلامی شدت گرفت. در این میان، جبهه آزادی بخش مورو که مهم‌ترین نیروی مخالف چریکی مارکوس بود به وجود آمد و از هشتم مارس همین سال به مدت حدود 20 سال به مبارزه مسلحانه علیه سیاست‌های ضد اسلامی مارکوس ادامه داد.
اما پس از برکناری مارکوس، در پی مذاکرات این جبهه با دولت، طرفین در مورد آتش‌بس و امضای قرارداد صلح به توافق رسیدند. بر اساس توافق فیمابین در 30 سپتامبر 1996 م آتش‌بس برقرار شد و نیز قرار شد مسلمانان از کرسی‌های مخصوص در پارلمان برخوردار شده و در دیوان عالی کشور، دولت و رده‌های بالای نیروی نظامی و انتظامی مشغول شوند. هم‌چنین براساس این قرارداد، مسلمانان در ایالت مسلمان نشین میندانائو به خودمختاری دست یافتند.

قتل عام سرخپوستان مسیحی شده در اهایو
هشتم مارس سالروز قتل عام زننده گروهی از سرخپوستان اهایو به دست میلیشیای پنسیلوی نی‌ای آمریکا به فرماندهی سرهنگ دیوید ویلیامسون در سال 1782 (دوران انقلاب استقلال) است. این بومیان از قبیله Lenape بتازگی به دست میسیون موراویان مسیحی شده بودند، مسلح نبودند و سرگرم زراعت بودند که دستگیر شدند. میلیشیای پنسیلوی نیا به انتقام همراهی قبیله دیگری از سرخپوستان با نیروهای انگلیسی در سرکوب انقلاب استقلال، در روستای «Gnadenhutten» اهایو 28 مرد، 29 زن و 39 کودک لنایی را دستگیر و به درخت بستند و پس از وارد آوردن ضربه پتک به سر آنان پوست جمجمه‌هایشان را کندند. قبیله لناپ که پیش از مهاجرت اروپاییان، در ساحل شرقی آمریکا (ایالت دلور) زندگی می‌کرد پس از ازدست دادن کیلومتر به کیلومتر اراضی آباء اجدادی در طول نزدیک به دو قرن، با ادامه مقاومت تا اهایو (حدود هشتصد کیلومتر) عقب رانده شده بود.
 
روز جهانی زن
روز جهانی زن هر ساله در ۸ مارس برگزار می‌شود. این روز، روز بزرگِ برپایی جشن‌هایی برای زنان در کل جهان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز جشن روی بزرگداشت، قدردانی، ارائهٔ عشق به زن و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است. این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی آغاز شد، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد (در درجه اول اروپای شرقی، روسیه و شوروی سابق).

روز جهانی زن در بسیاری از مناطق رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند (چیزی شبیه به روز مادر و روز ولنتاین). با این حال در مناطقی دیگر (مانند استرالیا)، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهی سیاسی و اجتماعیِ امیدوار کننده‌ای از مبارزات زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد. سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد.

برخی از رخدادهای امروز
1917: تظاهرات چند هزارنفری در پتروگراد (سن پترزبورگ) برضد دولت روسیه انجام شد که تاریخنگاران آن را مقدمه انقلاب بلشویکی اکتبر این سال ذکر کرده‌اند.
1917: آمریکا برای سومین بار در دو دهه اول قرن 20 در کوبا نیرو پیاده کرد.
1965: با ورود یک تیپ تفنگدار دریایی آمریکا به دانانگ در ویتنام جنوبی، پای آمریکا بیش از پیش به جنگ ویتنام کشیده شد. آمریکا سرانجام در جنگ ویتنام موفق نشد و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از جنوب ویتنام در سال 1975 کشور واحد ویتنام تجدید حیات داد.
1979: Compact Disk (سی دی) ساخته شد.
1982: دولت آمریکا شوروی را متهم کرد که در افغانستان بر ضد چریک‌های ضد کمونیست سلاح شیمیایی بکار برده است.
2004: محمد زیدان معروف به ابوعباس بنیادگذار جبهه آزادیبخش فلسطین در زندان آمریکا در عراق درگذشت و در سوریه مدفون شد. وی در عراق بود که این کشور توسط ارتش آمریکا اشغال شد و ابوعباس هم دستگیر و به زندان افتاد. دولت آمریکا مرگ او را بر اثر عوامل طبیعی ذکر کرده است.
2004: قانون اساسی عراق (عراقی که در اشغال نظامی آمریکا بوده است) به امضا رسید!

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.