معاون مرکز پژوهش‌هاي مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ابتدا باید ایدئولوژی خود را در اقتصاد انتخاب کنیم، سپس طبق آن برنامه‌ریزی جامعی داشته که به اقتصاد مقاومتی برسیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "خاندوزی" معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سلسله‌ نشست‌های تخصصی اقتصاد مقاومتی که امروز (چهارشنبه)‌ در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد،‌ گفت:‌ مقصود ما از اقتصاد مقاومتی، راه حل و فنونی است برای زمانی که از تنگناهای موقت عبور کنیم.
 
وی افزود: باید شناخت ما از اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای باشد که ساختار اقتصادی کشور را بشناسیم و در شرایطی که کشور در تحریم به سر می‌برد مسیر بلندمدت و پویایی خود را ادامه داده و آسیب‌پذیر نباشد.
 
خاندوزی با اشاره به تقسیم‌بندی توسعه اقتصادی تصریح کرد: در یک تقسیم‌بندی کلی، ما دو دوره مشخص در بحث توسعه اقتصادی داریم، که دوره اول تا سال 1980 و دوره دوم بعد از 1980 است؛ وجه تمایز میان این دو دوره این است که در دوره اول، بحث‌های کلان و پارادایمی و در دوره دوم وارد خرده‌نظرات اقتصادی می‌شویم.  
 
معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل اقتصادی توسعه‌ای را می‌توان به دو سطح اهداف و مسیر توسعه تقسیم‌بندی کرد، که ابتدا باید هدف‌مان را مشخص کرده و سپس راه‌های رسیدن به آنرا انتخاب کنیم و در دوره دوم نيز بايد مسیرهای توسعه مد نظر قرار می‌گیرد،  نه اهداف آن.
 
وی همچنین با اشاره به اهداف توسعه اظهار داشت: اهداف توسعه، سه فرامقوله دارد، که اولین هدف توسعه در ذیل ایدئولوژی سرمایه‌داری راست قرار داشته، دومین هدف توسعه در ایدئولوژی سرمایه‌داری چپ است و سومین هدف آن تحت عنوان اخلاق‌گراها شناخته می‌شود که آنها کسانی هستند که در مورد توسعه با تلقی مذهبی پیش می‌روند.  
 
خاندوزی ادامه داد: اگر اقتصاد مقاومتی را از جنس تاکتیک نبینیم و آن را راهبردی به شمار آوريم، شاهد مقاوم بودن آن در طولانی‌مدت خواهیم بود.
 
معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اول باید ایدئولوژی خود را در اقتصاد انتخاب کنیم، سپس طبق آن برنامه‌ریزی جامعی داشته باشيم تا به اقتصاد مقاومتی برسیم.  

انتهای پیام/ش
برچسب ها: خاندوزی ، معاون ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار