يك حقوقدان بين‌المللي گفت: منابع ملّي ايران با حركت خودجوش مردم در 29 اسفند سال 1329 به كشور بازگردانده شد و اين روز در صفحات تاريخ مي‌درخشد.

"يداله عسگري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در مورد روز ملّي شدن صنعت نفت، اظهار داشت: يكي از اصول پذيرفته شده در حقوق بين‌الملل بحث حاكميت ملي بر منابع و ثروت‌هاي ملي است.

اين حقوقدان بين‌المللي ادامه داد: ملت ايران سال‌ها تحت سيطره رژيم شاهنشاهي بخش عظيمي از ثروت‌هاي خداداي خود را از دست داده بودند، بنابراين بايد تلاش مي‌كردند تا اين ثروت‌هاي ملّي به كشور بازگردد.

وي با بيان اين كه ملّي شدن صنعت نفت ايران يك واقعه تاريخي بي نظير است، اظهارداشت: پس از وقوع اين مساله بسياري از كشورهاي تحت سيطره انگليس و ساير كشورهاي استعماري به تاسي از اين حركت ملت ايران جوياي حقوق خود در زمينه منابع طبيعي شدند.

عسگري تصريح كرد: احاطه بر ثروت‌هاي ملّي در حقوق بين‌المللي به عنوان حق حاكميت مشروع ملت‌ها در نظر گرفته شده و هيچ كشوري نمي‌تواند به دلخواه خود اين حق مشروع را نقض كند.

اين حقوقدان بين‌المللي خاطرنشان كرد: منابع ملّي ايران با حركت خودجوش مردم در 29 اسفند سال 1329 به كشور بازگردانده شد و اين روز در صفحات تاريخ مي‌درخشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صنعت ، نفت ، ملی ، شدن ، حاکمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار