"كامن دريمز" در مقاله خود به سياست خارجي مزورانه دولت آمريكا در قبال خاورميانه مي پردازد و اشاره مي كند كه سكوت جان كري در قبال جنايات رژيم سعودي در مورد معترضين آن كشور و ارسال نيروهاي سركوبگر براي حمايت از رژيم آل خليفه در بحرين ادامه سياست وزراي امور خارجه پيشين دولت آمريكاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  كامن دريمز، آميتابه پال در اين مقاله نوشت: "جان كري" وزير امور خارجه آمريكا در هفته جاري به عربستان سعودي سفر كرد و در اين ميان جنبه تاريك و سياه و قرون وسطايي عربستان سعودي را ناديده گرفت. پيش از اين نيز در سال 2005 ميلادي، "هيلاري كلينتون" وزير امور خارجه پيشين آمريكا با "ملك عبدالله" پادشاه عربستان سعودي برنج و گوشت خورده بود و مهمان ضيافت وي بود. جان كري نيز همچون ساير وزراي امور خارجه آمريكا در تقليدي مضحك تلاش كرد تا به زمامداران مستبد و سركوبگر عربستان سعودي احترام بگذارد و حقوق سركوب شده شيعيان ساكن عربستان سعودي را ناديده بگيرد. 

اين مسئله در حالي صورت مي گيرد كه در گزارش سالانه "ديده بان حقوق بشر" در مورد عربستان سعودي ضمن انتقاد از سركوبگري حكومت عربستان سعودي آمده بود "عربستان سعودي در سال 2012 ميلادي بازداشت و محاكمه مخالفاني كه با استفاده از اعتراضات مسالمات آميز مخالفت خود را نسبت به رژيم سعودي نشان داده بودند افزايش دادند. در ادامه اين گزارش آمده بود "رژيم سعودي به ادامه سركوبگري خود ادامه مي دهد و نه ميليون دختر و كودك سعودي را ناديده مي گيرد. همچون سالهاي گذشته، هزاران تن از مردم عربستان سعودي تحت محاكمه هاي ناعادلانه و بازداشت هاي خودسرانه قرار گرفته اند." 

در چنين شرايطي براي دولت آمريكا تنها خريد نفت ارزان قيمت از عربستان سعودي است كه اوليت دارد. ديده بان حقوق بشر در ادامه گزارش خود افزوده است "آمريكا هرگز بصورت علني از نقض حقوق بشر در عربستان سعودي انتقاد نكرده است. آمريكا در حدود 60 ميليارد دلار تسلحيات نظامي در اختيار دولت عربستان سعودي قرار مي دهد. اين بزرگترين حجم مبادلات تسليحات در تاريخ معاصر بوده است." 

دولت عربستان سعودي علاوه بر سركوب مخالفينش در داخل خاك آن كشور به گروههاي تروريست وهابي در سرتاسر جهان نيز كمك مي رساند. مي تواند نقش عربستان سعودي در پاكستان را مشاهده كرد. در آن كشور عربستان سعودي از گروههاي سني افراطي عليه شيعيان حمايت بعمل مي رود و آنان را به بمبگذاري و كشتار شيعيان در شهر كراچي تشويق كرده اند. در گزارشي منتشر شده از سوي خبرگزاري "رويترز" اشاره شده بود كه اكثر سازمان هاي افراطي كه مسئوليت حملات تروريستي فرقه اي را پذيرفته اند با نهادهاي رژيم سعودي در ارتباط بوده اند و منابع مالي شان توسط آنان تامين مي شده است. 

حتي در مورد بحران سوريه نيز، در جريان مذاكره جان كري با پادشاه عربستان سعودي، نقش پادشاه عربستان مخرب بود. "فرانك ميركوف" در اين باره در وبلاگ "هيل" نوشته است "تاثير عربستان سعودي در بحران سوريه بسيار مخرب بوده است. آن رژيم به عناصر تروريست سوري سلاح مي دهد و از آنان حمايت مي كند تا دولتي وهابي را در سوريه تاسيس نمايند. تروريست هاي سوري مدل حكومت وهابي در رياض را الگوي خود قرار داده اند." 

مي توان به مداخلات عربستان سعودي در كشور بحرين نيز اشاره كرد كه گناهي نابخشودني از سوي رژيم سعودي است. پس از آغاز قيام مردمي در كشور بحرين رژيم سعودي نيروهاي خود را به آن كشور اعزام نمود تا معترضين بحريني را كه عليه استبداد رژيم آل خليفه قيام كرده بودند را سركوب نمايند. در اين ميان اما دولت اوباما در مورد اين موضوع سكوت كرد و تمركز خود را بر ادامه پروژه "ايران هراسي" قرار داد. در اثر بازداشت و شكنجه هاي دولت بحرين عليه معترضين بسياري از آنان به شهادت رسيده اند. اين شرم آور است كه آمريكا به جاي حمايت از مردم و قيام شان از عربستان سعودي پشتيباني مي كند. 

برچسب ها: جان کری ، عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار