اولین آزمایشگاه تحقیقاتی سلول های بنیادی با هدف پژوهش و ارائه تحقیقات درمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / مسئول تحقیقاتی سلول های بنیادی واحد اردبیل در مراسم افتتاح این آزمایشگاه تحقیقاتی هدف از تاسیس این مرکز را توسعه سطح پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد فرصت های پژوهشی و تقويت مهارت هاي تحقیقاتی به منظوراستفاده از سلول های بنیادی برای ارائه روش های درمانی عنوان کرد.

علیرضا عبدانی پور تاکید کرد که با توجه به امکانات این آزمایشگاه محققان توانایی استخراج و تمایز سلول های بنیادی را به رده های مختلف سلولی خواهند داشت و همچنین این امکان برای پژوهشگران فراهم شده تا به مطالعات ژنتیکی و اپی ژنتیکی بپردازند.

وی با اشاره به دستیابی محققان ایرانی به فناوری فرآوری سلول های بنیادی گفت: کشورمان هم اکنون رقیب جدی برای کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و آلمان است، ضمن اینکه در بسیاری از موارد از نظر تولید علم پیشگام هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اردبیل تصریح کرد: سلول های بنیادی، سلول های تمایز نیافته ای هستند که توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول های انسانی را دارند و از آنها می توان در تولید سلول هاو نهایتا بافت های مختلف در بدن انسان استفاده کرد.

وی ادامه داد: برخلاف یک سلول معمولی که قادر است با تکثیر شدن، چندین سلول از نوع خود را به وجود آورد سلول بنیادی همه منظوره و بسیار توانمند است و وقتی تقسیم شوند، می تواند به هر یک از انواع سلول ها در بدن تبدیل شود.

عبدانی پور اضافه کرد: استفاده از سلول های بنیادی برای مقاصد و اهداف گوناگون در دنیای پزشکی روز به روز بیشتر می شود که كاربرد اين سلول‌ها انقلابي در پزشكي ترميمي ايجاد كرده و سلول های بنیادی در طيف وسيعي از بيماري‌ها مورد استفاده قرار می گیرد./ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.