مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: هشتمین جشنواره ملی مدیحه‌سرایی، چاووشی‌‌‌خوانی، ابتهال و تواشیح رضوی شهریور ماه سال آینده در اردبیل برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / منصور شرفی افزود: فراخوان این جشنواره به تمام استان‌های کشور ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد: این جشنواره از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که به میمنت میلاد با سعادت امام رضا (ع) و در تقارن دهه کرامت برگزار می‌شود.

شرفی اهداف برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی، گرامیداشت تولید کنندگان و پدید آورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری با محوریت سیره، شخصیت و معارف امام رضا (ع) اعلام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به موضوعات هشتمین جشنواره مدیحه‌سرایی، اظهار داشت: ولادت، شهادت و سیره رضوی، تبیین سیره و معارف رضوی در آثار مداحان، چاووشی‌خوانان و مبتلهین، شناخت فرهنگ و معارف رضوی، توجه به مفاهیم عالی برگرفته از احادیث و روایات رضوی، و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مداحان، چاووشی‌خوانان و مبتلهین از جمله موضوعات این جشنواره ملی است.

شرفی اظهار داشت: توجه ویژه به آیین‌های چاووشی‌خوانی در نقاط مختلف، معرفی و نمایش کرامات و تأثیرات رفتاری امام رضا (ع) بازشناسی و هویت‌بخشی به اشعار، احادیث و متون ادبی در فرهنگ رضوی و تولید و ارائه آثار فاخر ازدیگر موضوعاتی است که در این جشنواره مد نظر است.

وی افزود: هر مداح یا چاووشی‌خوان با ارائه حداکثر دو قطعه اثر می‌تواند در این جشنواره حضور پیدا کند و یا هر گروه ابتهال می‌تواند اثر کامل اجرا شده را در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به موضوعات مقاله‌های پژوهشی و تحقیقی اشاره کرد و گفت: مدیحه‌سرایی و چاووشی‌خوانی از دیدگاه اسلام، مداحان و نقش آن‌ها در ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)، باید‌ها و نبایدها در مداحی و چاووشی‌خوانی، پیشینه این هنر، انقلاب اسلامی و مداحی و همچنین مداحی و چاووشی‌خوانی از آغاز تا کنون ازجمله اینموضوعات تعیین شده است.

شرفی اظهار داشت: در بخش مداحی به نفر اول تندیس جشنواره و 15 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر اهدا می‌شود و در بخش چاووشی‌خوانی نیز به نفر اول تندیس جشنواره، لوح تقدیر و 15 میلیون ریال جایزه تقدیم می‌شود.

وی جایزه نفر اول بخش ابتهال را نیز 15 میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر اعلام کرد و افزود: در بخش تواشیح به منتخب اول 20 میلیون ریال و در بخش مقالات پژوهشی نیز به نفر اول 10 میلیون ریال جایزه اهدا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پایان اظهار داشت: در بخش مداحی، چاووشی‌خوانی، ابتهال و تواشیح از هشت نفر منتخب با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه تقدیر تجلیل می‌شود اما در بخش مقالات پژوهشی از سه نفر منتخب تجلیل خواهد شد/ع.

برچسب ها: اردبیل ، جشنواره ، مدیحه ، سرایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.