دیدار معماران و باستان‌شناسان کارگاه فهم معماری از صفه مسجد سلیمان

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، وصلت مصلحتی مهرداد دوم با کاهنه بزرگ بر سر خزانه معبد سرمسجد«خزانه‌ معبد بزرگ سرمسجد مسجد سلیمان چنان باشکوه بود که مهرداد دوم با کاهنه این نیایشگاه ازدواج مصلحتی کرد تا سهمی از خزانه آن را داشته باشد و ...» این بخشی از تاریخی است که بر مسجد سلیمان نفت خیز امروز گذشته ‌است. شهری که همیشه بخت یارش نبوده و سال‌های فقر و تضاد طبقاتی را هم تجربه کرده است.
 

 بنا براين گزارش : این نیایشگاه بر بلندای کوهی بنا شده که دشتی فراخ را در مقابلش دارد. در این دشت شهر مسجد سلیمان با صدها خانه کوچک و بزرگ شکل گرفته که هر چند از شکوه دوران کهن خود بهره ندارد اما مردمی در آن زندگی می‌کنند که دوران تاریخی سختی را پشت سر گذاشته و هنوز به آینده‌ای بهتر چشم دارد.
 
گفتني است : چگینی بر فراز همین کوه با نگاهی به منظر جغرافیایی سر مسجد می‌گوید:« در این محل زمانی خان‌سالارهای خوزستان زندگی می‌کردند. آن‌ها می‌توانستند به منطقه دشت تسلط داشته باشند و نیازهای خودشان را از دشت برطرف کنند. محل دفاعی آن‌ها نیز دره‌ها به شمار می‌رفتند. در این دره‌ها چشمه‌های دائمی وجود دارد و همان معنایی که ییلاق و قشلاق امروز صورت می‌گیرد، در آن روزگار نیز انجام می‌شد.»
 
بر اساس اين گزارش : در همین منطقه جغرافیایی که چنین سرسبز و حاصل خیز است، هنوز آثار معبد 2700 ساله پیداست. سنگ‌های خشکه چین که در دل سر هر کدام دنیایی خاطره جای گرفته است.چگینی درباره تاریخ سر مسجد می‌گوید:«در این منطقه از دوران پارینه سنگی شواهد زیستی تا دوره اشکانی‌ها به دست آمده است. حوزه مسجد سلیمان و منطقه بختیاری یکی از ایالت‌های مهم دولت عیلام است که به صورت کنفدراسیونی اداره می‌شده است. یکی از ایالت‌ها شوشان در دشت خوزستان و دیگری ایلام بختیاری است و دیگری ایالت انشان (پارس ) است. یکی دیگر از ایالت‌ها مربوط به کرمان و دیگری حوزه شمال و ایلام استان خرم آباد  امروزی را شامل می‌شود. این‌ها ایالت‌های عیلام در اوج قدرت است.»
 
 
مهرداد دوم برای به دست آوردن خزانه این معبد با کاهنه آن ازدواج می کند

 شايان ذکر است :  شاید دیدن بقایای این معبد عظیم برای درک بهتر زندگی مردمانی در همین منطقه نگاه متفاوتی باشد نگاهی که آینده‌ای بهتر برای معماری ایران را رقم بزند.
/ک 

برچسب ها: معماری ، فهم ، مسجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.