نمایشی از هم‌زیستی انسان با کویرشهر بادگیرها، یزد از دیرباز مورد توجه بازرگانان و مسافران ایرانی و خارجی بوده و هست. معماری این دیار که نشان از هم‌زیستی مردم با طبیعت کویری دارد و مهارت‌شان در به دست آوردن و مدیریت آب که در بناهای کم‌نظیر و محله‌های قدیمی به چشم می‌خورد، چیزی است که گردشگران را جذب می‌کند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، منطقه یزد یکی سرزمین‌های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن است. مورخان یونانی این شهر کهن را «ایساتیس» خوانده‌اند. پس از گرایش مردم ایران به دین اسلام به یزد لقب «دارالعباده» داده شده است.
 
در اين گزارش آمده است : این سرزمین در دوره‌های مختلف از معابر و گذرگاه‌های مهم محسوب می‌شده و از زمان هخامنشیان از راه‌های معتبر، مؤسسه‌های راهداری، مراکز پستی و چاپاری برخوردار بوده است. راهداری در یزد قدیم چندان اهمیتی داشت که خاندان آل مظفر از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند.
 
اين گزارش مي افزايد : این استان به واسطه دور از مرکز بودن، از درگیری‌ها و جنگ‌های سیاسی تاریخ کشور ایران تا حدودی ایمنی داشته است. از طرفی صعب‌العبور بودن راه‌ها به همراه محدودیت منابع آبی و دلایل دیگر مانع عمده تسخیر این منطقه توسط بعضی از حکومت‌های بزرگ و کوچک در طول تاریخ بوده است.
 
گفتني است : سفرنامه‌هایی مانند سفرنامه مارکوپولو مؤید آن است که این شهر از دیرباز مورد توجه مسافران بوده است./ک
برچسب ها: کویر ، یزد ، توجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.