حلوای سی یَن (Si yan) یکی از سوغاتی های شهرستان ارسنجان فارس است که به دلیل داشتن طبع گرم و خوشمزگی آن طرفداران بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، بیش از سیصد سال است که این حلوا در ارسنجان پخته می شود و خاص خود این شهرستان است و در هیچ جای کشور این حلوا تولید نمی شود. این حلوا جای خود را در خانه های مردم استان فارس و حتی دیگر استان ها باز کرده و به عنوان تحفه ای از این شهرستان به شهرستان های دیگر فرستاده می شود.

حلوای سی ین به دلیل مواد اولیه آن بخصوص آرد جوانه گندم و آرد برنج از خواص تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار است و منبع بسیار خوبی از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی است که برای رشد کودکان و زنان باردار و شیرده مؤثر است و می تواند به عنوان یک میان وعده سالم به کار رود.

آرد جوانه گندم به دلیل داشتن املاح و ویتامین های B و C که دارای ترکیبات ضد سرطانی بوده و برای متابولیسم انرژی و سوخت و ساز بدن نیز ضروری هستند که مقدار این املاح و ویتامین ها در فرایند جوانه زنی افزایش می یابد. آرد برنج نیز ترکیبات کربوهیدرات پیچیده ای دارد. همچنین ادویه جاتی که در ساخت حلوای سی ین به کار می رود از جمله زعفران، دارچین و زنجبیل می تواند باعث کاهش کلسترول خون، تنظیم سیکل خواب، آرامش و استراحت عضلات و نیز افزایش اشتها شود./ع

برچسب ها: نوروز ، کجا ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.