کشورهای گروه ۱+۵ در پیش‌نویس بیانیه‌ خود گفت‌وگوهای قزاقستان را "مفید" توصیف کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز، اين خبرگزاري گزارش داده که نسخه‌ای از پیش‌نویس مشترک آمریکا، انگليس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را به دست آورده است.

در پیش‌نویس این بیانیه، مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در روزهای هشتم و نهم اسفند مفید توصیف شده و تاکید شده که گفتگوها و تماس‌های دو طرف در ماه‌های در پیش رو فعالانه دنبال خواهد شد.

قرار است مذاکرات کارشناسی در روز ۲۸ اسفند در استانبول و دوره بعدی گفت‌وگوها در آلماتی در روز  ۱۶ فروردین ماه برگزار شود.

در ادامه پیش‌نویس بیانیه گروه ۱+۵ آمده است: ما در مرحله مقدماتی به دنبال نتایج ملموس در این فرآیند دیپلماتیک هستیم.

پیش‌نویس بیاینه مشترک ۱+۵ می‌افزاید: ما بر حمایت ادامه‌دار خود از یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تاکید می‌ورزیم.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد انتظار می‌رود پیش‌نویس این بیانیه روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ارائه شود. 
یک دیپلمات به این خبرگزاری گفته است که چین باید این پیش‌نویس را به طور رسمی تایید کند و احتمال هم داده که تغییراتی در متن بیانیه ۱+۵ داده شود.

در بخشی دیگر از این پیش‌نویس آمده است که اعضای گروه ۱+۵ با دقت و توجه خاص  نشست‌های مفید آلماتی را دنبال می‌کردند تا یک روند سازنده دیپلماتیک ادامه یابد؛ روندی که فعالانه در ماه‌های آتی برپایه عمل متقابل و رویکرد گام به گام دنبال خواهد شد.

در پیش‌نویس بیانیه گروه ۱+۵ هدف از مذاکرات بازگرداندن " اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران عنوان شده است.
 تهران هم پیش از این مذاکرات آلماتی را سازنده خوانده و  علی‌اکبر صالحی، از آن به عنوان نقطه عطف یاد کرده بود.

به گفته یک دیپلمات ارشد آمریکایی ، این بار ۱+۵ از موضع توقف فعاليت تاسيسات عقب نشيني کرده است. به گفته این دیپلمات آمریکایی ، ۱+۵ در صورت نتيجه بخش بودن مذاکرات بخشي از تحريم ها را لغو خواهد کرد. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار