مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل، این منطقه را به لحاظ مبارزه و ریشه کنی بیماریهای دام و طیور یکی از استانهای پاک و سالم کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / صادق صالحی در دیدار رئیس مجمع نمایندگان اردبیل با مدیران دامپزشکی استان اضافه کرد: براساس بررسی های انجام شده در سالهای اخیر از بیماری حاد دامی در منطقه گزارشی نشده که نشان از سلامت فرآورده های دامی در استان است.

وی وضعیت سلامت دام و طیور منطقه را مطلوب دانست و با اشاره به کمبود اعتبارات و نیروی انسانی افزود: دامپزشکی در بحث زیرساخت ها یکی از ارگانهای تاثیرگذار جامعه بوده و با اینکه مانند برخی از ارگانها پروژه عمرانی خاصی ندارد، ولی سرمایه گذاری که در این حوزه انجام می شود مستقیما با عمران و آبادانی جامعه ارتباط دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان پیشگیری از بیماریهای دامی با اجرای برنامه های مایه کوبی زمانبندی شده در حوزه دام و طیور و ارتقا سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه از طریق نظارت بر مراکز و اماکن تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در حوزه سلامت انسانها را عمده ترین وظایف دامپزشکی برشمرد.

صالحی با اشاره به برخی از بیماریهای مشترک و خطرناک بین انسان و دام ادامه داد: از بین بیش از 800 نوع بیماری مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام برخی از این بیماریها نظیر تب مالت، سل، هاری، شاربن و آنفلوانزای فوق حاد طیور از پرهزینه ترین و بدترین نوع بیماریهای مشترک هستند.

وی با بیان اینکه منشا این بیماریها صد درصد جمعیت دامی است، یادآور شد: اگر این بیماریها براساس برنامه های پیش بینی شده از نظر اعتبارات قابل تحقق باشد و بیماری در جمعیت دامی کنترل و پیشگیری شود می توان انتظار وضعیت مطلوبی از این بیماریها را در جامعه انسانی داشت.

وی همچنین در زمینه اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی ادامه داد: این نهاد از ارگانهای پیشرو در واگذاری امور به بخش خصوصی است بطوریکه 100 درصد واکسیناسیون طیور صنعتی و بیش از 70 درصد واکسیناسیون دامهای منطقه به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان خواستار حمایت قانونی، قاطع و همه جانبه مجمع نمایندگان استان از طرحهای مرتبط با دامپزشکی در مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز در این دیدار از بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق صندوق توسعه کشاورزی و سیستم بانکی کشور و کمک به اقتصاد روستائیان در مجلس نهم خبر داد و بر اعطای اختیاراتی به ارگانهای مرتبط نظیر جهاد کشاورزی و دامپزشکی در این زمینه تاکید کرد./ب

برچسب ها: اردبیل ، پاکترین ، استان ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.