رویین از روستاهای خوش آب و هوا و دارای سرچشمه های فراوان آب سرد و گوارا وحاصلخیز و در 8 كیلومتری جادّه اسفراین،بجنورد واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، از قدیم روستای رویین به دلیل وجود باغات سرسبز با اب های روان و زلال ،چشمه های فراوان و درّه های خوش آب و هوا ،آن را از موقعیّت مناسب و ممتاز برخوردار نموده است.

دارا بودن مشاغل مختلفی از قبیل (خیاطی ، آهنگری، كفاشی، ابنبات سازی،بزازی،بقّالی ، تجّاری،آرایشگری،رنگرزی،فروش گیاهان دارویی،چادر شب،حوله بافی سنّتی و سایر هنرها) ، روستای رویین را در بین سایر مناطق دور و نزدیك مهاجر پذیرتر نموده و به خاطر همین مشاغل، افراد و اقوام مختلفی از روستاهای اطراف اُستان خراسان شمالی (كه حدود سی روستا بوده) جهت تأمین مایحاج خود به روستای رویین مراجعه می کنند.

وجود سرچشمه هایی با آب های روان و درختان چنار (با قدمت بیش از 500 سال) و سر سبز و زیبا بودن منطقه و از همه مهمّتر داشتن امنیّت لازم برای اطراق و تأمین مایحتاج ، به این دیار رونق خاصّی بخشیده است.

این روستا ی سرسبز و پوشیده از تاك و باغات میوه یكی از پرونفترین و پر رفت و آمد ترین روستای خراسان شمالی بوده ، امّا امروز دیگر از آن بازار اقتصادی و پر رونق و پر رفت و آمد خبری نیست و این مردم با فرهنگ و متدیّن به شوق تحصیل علم و دانش و تأمین مخارج زندگی خود و فرزندانشان دست به مهاجرت زدند ، كم كم شهر نشینی را انتخاب نمودند و با پیشرفت شهرها روز به روز در خرابیهای روستا افزوده شد .

به دلیل خوبی آب و هوا و موقعیّت ممتاز آن نسبت به سایر روستاها ، مستعد و آماده سرمایه‌گذاری و ایجاد فعّالیّتهای اقتصادی است .

توجّه به بهسازی بافت قدیم با نقشه های دقیق حساب شده با در نظر گرفتن امكانات موجود و حفظ آثار تاریخی داخل روستا و آثار باستانی و تاریخی و سرچشمه های زیبا آن می توان روستای رویین را به قطب تفریحی و گردشگری برای استان خراسان شمالی تبدیل نمود ./ع

برچسب ها: نوروز ، کجا ، بگردیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.