خيلي ها وجود ماهي قرمز در سفره هفت سين را يكي از آئين ها و رسوم ايرانيان باستان مي دانند، در حالي كه اين ماهي هاي قرمز كوچولو تنها 80 سال پيش از چين پا به سفره هاي هفت سين ايراني ها گذاشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، ماهي هاي قرمزي كه امروزه به يكي از اعضاي ثابت خانواده هفت سين تبديل شده است، نه ارتباطي با آداب و رسوم ايران باستان و نه سفره هفت سين دارد، بلكه تنها دليل استقبال ايراني ها از اين ماهي در سفره هاي خود، رنگ قرمز آن است.

ماهي هاي قرمز 80 سال قبل و همزمان با ورود صنعت چاي از كشور چين به ايران وارد كشورمان شد، اما با اين حال قدمت آن به بيش از 1600 سال قبل باز مي گردد كه بعدها به تمامي نقاط دنيا معرفي شد و هم اكنون داراي بيش از 100 نوع مختلف اين ماهي در دنيا است.

ماهي قرمز يا ماهي حوض، يكي از نخستين ماهياني است كه به دست بشر اهلي شده است؛ اين ماهي جزو خانواده كپورماهيان بوده و در زمان امپراطوري تانگ در چين (907-618 ميلادي) اصلاح نژاد و در زمان امپراطوري سانگ پرورش داده شد.

چيني ها اين ماهي را براي افزايش بركت زندگي و توليد به مزارع برنج وارد مي كردند؛ اروپايي ها آن را تا سال ها به عنوان يك كادوي گران قيمت به سران كشورها و مقامات هديه داده و تا قرن هفدهم آن را نمادي از ثروت مي دانستند و به عنوان كادوي عروسي به همسران خود تقديم مي كردند.

ايرانيان نيز بدليل رنگ زيباي قرمز آن (نماد ايرانيان) آن را به عنوان نماد شادي، سرزندگي و بركت در زندگي وارد سفره هاي هفت سين خود كردند./ع

برچسب ها: ماهی ، قرمز ، هفت سین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.