پس از انتخابات آمریکا و روی کار آمدن باراک اوباما به‌عنوان رئیس جمهور، وی را برآن داشت تا با مذاکره دوجانبه با ایرن بتواند به تمام مقاصد شوم خود دست یابد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،در خصوص در خواست مذاکره مستقیم آمریکا از ایران باید گفت این خواستها همچنان ادامه دارد،و زمانی محقق می‌شود که آنها حسن‌نیت خودشان را به جمهوری اسلامی ایران نشان دهد.

انتخابات آمریکا:

پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی اوباما بر میت رامنی به پایان رسید.وحال باراک اوباما می‌خواهد در دوره جدید از ریاست جمهوریش به ظاهر با رویکرد جدیدی وارد عرصه سیاست شود.



درخواست آمریکا برای مذاکره دوجانبه با ایران:

جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا در سفر خود به چند کشور اروپایی از ایران خواست تا با آمریکا درموضوع برنامه هسته ای خود وارد مذاکرات جدی دو جانبه شود.
بایدن زمان کنونی را بهترین فرصت برای گفتگوی ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته ای دانست و هشدار داد که زمان برای دیپلماسی نا محدود نیست.



درخواست‌های پیاپی آمریکا از ایران:
 
ابوالفضل ظهره‌وند معاون رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران حاضر در تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران درخواست مذاکرات دو جانبه آمریکا در گفت‌وگوهای استانبول را رد کرده،و در حاشیه مذاکرات استانبول "فیلیپ کرولی " سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از برگزاری گفت‌وگوهای روز گذشته میان ایران و نمایندگان گروه 1+5 در استانبول اعلام کرد: ما خواستار تعامل با ایران هستیم، اما کاملا واقع‌بینانه عمل می‌کنیم.



روزنامه فایننشال تایمز، اعلام کرد که دولت روسیه برای اولین بار به صورت آشکار ایران و آمریکا را تشویق به آغاز مذاکرات مستقیم و رو درو درباره موضوع هسته ای این کشور کرد و معتقد است که باز شدن یک کانال مستقیم میان ایران و آمریکا می‌تواند به حل کشمکش کمک کند.

واکنش "مقام معظم رهبری" به مذاکرات دوجانبه آمریکا با ایران:

رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به اينكه آمريكايي‌ها در بحث مذاكره، با تكيه به شبكه خبري رسانه اي تحت تسلط صهيونيست‌ها و آمريكايي‌ها، به دنبال فريب دادن افكار عمومي جهان،‌ منطقه و ايران هستند، افزودند: شبكه رسانه اي جهاني، حرف‌هاي ما را يا منعكس نمي كند و يا ناقص و حتي برعكس منعكس مي كند، بنابراين روي سخن ما با ملت ايران است.

ايشان در تبيين واقعيات و حقايق بحث مذاكره، پنج نكته مهم را مورد تأكيد قرار دادند: غيرمنطقي و متناقض بودن حرف و رفتار دولتمردان آمريكايي، تلاش آمريكايي ها براي تسليم كردن ملت ايران به عنوان هدف اصلي مذاكرات ، معناي حقيقي مذاكره در عرف قدرتهاي سلطه گر ، دروغ و فريبكاري آمريكايي ها درباره برداشته شدن تحريم ها با مذاكره ، و منطقي بودن رفتار ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي در مقابل پيشنهاد آمريكا.

حضرت آيت الله خامنه‌اي غرض اصلي دولتمردان آمريكا از طرح پيشنهاد مذاكره را تبليغ و هياهو درباره تسليم شدن ملت و نظام ايران خواندند و افزودند: آنها مي خواهند به ملتهاي مسلمان و سربرافراشته منطقه، نشان دهند كه جمهوري اسلامي ايران هم با همه سرسختي و ايستادگي، عاقبت پاي ميز مذاكره و مصالحه آمد، بنابراين شما نيز چاره اي جز تسليم نداريد.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: البته سلطه گران از ديرباز با هدف نااميد كردن ملتهاي مسلمان، درصدد كشاندن ايران پاي ميز مذاكره و بده و بستان بوده اند و اكنون نيز همين هدف را با طرح تبليغاتي «مذاكره اي غيرمربوط به مسائل اساسي» دنبال مي كنند اما جمهوري اسلامي ايران، با چشمان باز اهداف آنها را مي فهمد و متناسب با آن اهداف، جواب مي دهد.



ايشان معناي حقيقي گفتگو در عرف آمريكا و غربيها را پذيرش حرفهاي آنان در پاي ميز مذاكره خواندند و افزودند: آنها با همين نگاه غيرمنطقي، در تبليغات اخيرشان مي گويند مذاكره مستقيم كنيم تا ايران را به دست برداشتن از انرژي هسته اي و غني سازي قانع و وادار سازيم اما اگر خواهان گفتگوي حقيقي و منطقي بودند بايد مي گفتند مذاكره كنيم تا ايران استدلالها و ادله خود را بگويد و مسائل عادلانه بررسي شود.

رهبر انقلاب اين سؤال را مطرح كردند كه با توجه به اين نگاه حاكم بر دولتمردان آمريكايي و انتظار آنها براي تسليم شدن ايران، اگر دولت ايران هم پيشنهاد گفتگو را بپذيرد آيا مذاكره به درد مي خورد و اصلاً به جايي مي رسد؟

رهبر انقلاب با اشاره به اقدام آمريكايي ها در قطع مذاكره هنگام كم آوردن در مقابل حرفهاي منطقي ايران افزودند: در 15 سال گذشته، دو سه بار آمريكايي ها با تأكيد بر اينكه گفتگو خيلي ضروري، فوري و حياتي است در برخي مسائل درخواست مذاكره كردند، يك يا دو مأمور دولتي هم رفتند و با آنها گفتگو كردند، اما به محض اينكه در مقابل حرفهاي منطقي ايران، جوابي نداشتند مذاكره را قطع كردند و با استفاده از شبكه رسانه اي بين المللي خود وانمود كردند ايران مذاكره را قطع كرده است.

ايشان پرسيدند آيا با وجود اين تجربيات، باز هم لازم است بي منطقي آمريكاييها را در مذاكرات تجربه كنيم؟
حضرت آيت الله خامنه اي، تبليغات آمريكايي ها را درباره لغو تحريم ها در پي مذاكره با ايران، وعده اي دروغ دانستند و افزودند: آنها به خيال خام خود فكر مي كنند ملت از تحريم ها به ستوه آمده بنابراين با شنيدن اين وعده، مشتاق مذاكره با آمريكا مي شود و به مسئولان كشور فشار مي آورد.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: در واقع، اين وعده نيز از همان حرفهاي فريبكارانه است و نشان مي دهد آنها به دنبال مذاكره حقيقي و عادلانه نيستند بلكه تسليم شدن ملت ايران را دنبال مي كنند در حاليكه اگر ملت ايران مي خواست تسليم آمريكاييها باشد اصولاً انقلاب نمي كرد.

ايشان در اِشكال جدي ديگري به ادعاي آمريكايي ها مبني بر لغو تحريم ها با مذاكره تأكيد كردند: هدف تحريم ها، همچنانكه بارها گفته اند خسته كردن ملت ايران و جدا كردن ملت از نظام اسلامي است بنابراين اگر مذاكره هم انجام شود اما ملت همچنان در صحنه باشد و بر حقوق خود پافشاري كند،‌ تحريم ها وجود خواهد داشت.

درخواست آمریکا برای مذاکره دوجانبه با ایران در آلماتی:

 
پیش از برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی سران آمریکا دوباره در خواست مذاکرات دو جانبه با ایران را مطرح کردند.
در همین حال«ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که طرف آمریکایی مایل است در حاشیه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 با طرف ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.
 
نولاند در کنفرانس خبری خود گفت: ما از ابتدای دور تازه مذاکرات در سال 2009 نیز اعلام کردیم که اگر ایران مایل باشد می‌خواهیم در چارچوب گروه 1+5، دیداری دوجانبه نیز با ایران داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد؛ ما پیش از این نیز پیشنهاداتی ارائه کردیم و اکنون پیشنهاد خود را تجدید می‌کنیم. ما با جدیت معتقدیم که این یک راه حل دیپلماتیک است که اکنون پیش رویمان است.
 
نماز جمعه 91/12/10 تهران:

بعد از مذاکرات آلماتی در نماز جمعه که به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی بود،در خطبه‌های نماز جمعه  تهران با اشاره به مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 در قزاقستان، تاکید کرد: مواضع ایران در مذاکرات مواضع ثابت و تزلزل‌ناپذیر است.

وی با اشاره به پیشنهاد پنج ماده‌ای ایران در مذاکرات آلماتی، اظهار کرد: در این نشست مشاهده کردیم که مواضع 1+5 نسبت به گذشته بهتر بوده و واقع‌بینانه عمل کرده‌اند، اما یاوه‌های بعضی خبرگزاری‌ها که گفته‌اند ایران بر توقف غنی‌سازی 20 درصدی موافقت کرده است، اساسی ندارد و ملت ایران فعالیت هسته‌ای علمی و صنعتی را حق مسلم خود می‌داند.



امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بنابراین درصد غنی‌سازی به کسی ارتباطی ندارد و به مقداری که ملت ایران نیاز دارد از این حق خود استفاده می‌کند و از هیچ قدرتی هم تاکنون نترسیده و از این به بعد هم نمی‌ترسد.

صدیقی در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در اظهاراتش گفته است که ما هرگز نخواهیم گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. در مقابل ما نیز بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری به آنها می‌گوییم که ما اگر سلاح هسته‌ای در برنامه‌مان منظور نشده است، نه از باب این است که منتظریم رئیس‌جمهور آمریکا اجازه دهد، بلکه از این جهت که فتوای رهبر ما بر حرمت ایجاد سلاح هسته‌ای است و تولید سلاح هسته‌ای جنایت بر بشریت است.

وی افزود: اخلاق انسانی دست ما را بسته است و در ساخت سلاح هسته‌ای اگر بنا داشتیم، این کار را می‌کردیم و هیچ قدرتی و هیچ ابرجنایتکاری حتی آمریکا نمی‌توانست جلوی این مساله را بگیرد.

گزارش از:محسن زارع

انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، مذاکره ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار