تاکنون در جهت کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست هزینه ای حدود 15 میلیارد دلار در ایران شده است.

علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: عواملی همچون سوخت صنعت، خودرو و مصارف خانگی به عنوان چهار منبع اصلی و مهم در آلودگی محیط زیست شناسایی شده است که سازمان حفاظت از محیط زیست برای مبارزه با آنها طرح های جامعی را ارائه کرده است.

وی در خصوص حوزه سوخت اظهار داشت: تا کنون حدود 15 میلیارد دلار برای این حوزه هزینه شده و در پی آن پالایشگاه تندگویان، شازند اراک و امام خمینی با استاندارد یورو 4 تولید می کنند و امیدواریم تا پایان اسفند سایر پالایشگاه ها نیز سوختی با این استاندارد را تولید کنند.

شاعری تاکید کرد: تا کنون 82 مدل از خودروها در کشور و به صورت داخلی تولید می کنیم که بر اساس طرح کاهش آلودگی هوا تا کنون 35 درصد آنها آمادگی پذیرش سوخت یورو 4 را دارند که امیدواریم سایر خودروها نیز از این استانداردها مطابقت کنند.

وی اظهار داشت: استاندارد سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان های اداری و مسکونی مراحل پایانی تصویب را طی می کند و بر اساس آن باید تمامی ساختمان سازها برای گرفتن پایان کار خود یک پیوست مصرف انرژی نیز اضافه کنند.

وی گفت: سازمان محیط زیست از ابتدای سال 92 قصد دارد اجازه شماره گذاری خودروهای غیر از استاندارد یورو 4 را نمی دهد و سازمان محیط زیست نیز در حال پیشگیری این موضوع است.

شاعری عنوان کرد: یک طرح دو فوریتی در حال حاضر به مجلس ارائه شده که هدف اصلی از تدوین این طرح حفاظت از تنوع زیستی و ضایع طبیعی است می باشد و در قالب یک برنامه پنج ساله پیش بینی شده و اکنون توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی است.

گفتنی است: در حال حاضر تعرفه های شکار و صید 5 تا 10 برابر افزایش یافته که این قانون از سال 92 اجرایی خواهد شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار