رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به آلودگي‌هاي فضاي شهري و مشکلاتي که ايجاد کرده‌اند، بر اهميت و ضرورت درختکاري و کاشت نهال تأکيد کرد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ؛ محمود شبستري همزمان با روز ملي درختکاري در حاشيه مراسم کاشت نهال در پرديس دانشگاه، گفت: چند سالي است که روز درختکاري را با همکاري شهرداري مشهد و استانداري و ساير سازمان‌هاي ذيربط در دانشگاه برگزار مي‌کنيم تا اهميت فضاي سبز و درخت و گل و گياه را به مردم نشان دهيم و بگوييم که کاشت نهال براي سلامت آنها جزو واجبات است.

وي تصريح کرد: مردم در مواجهه با اين آلودگي‌ها به يک اکسيژن پايه براي زندگي سالم نياز دارند تا نشاط و سلامتي‌شان تضمين شود و اين درحاليست که کمبود اکسيژن موجب سستي، رخوت و بي حوصلگي مي شود.

کاشت نهال ساده‌ترين و قابل اجراترين راه است

شبستري، درختکاري و کاشت نهال را ساده‌ترين،راحت‌ترين و قابل اجراترين راه براي افزايش اکسيژن و کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي در سطح شهر عنوان کرد و افزود:اگر فردي اقدام به کاشت يک اصله نهال کند، حداقل اکسيژني که در شعاع آن درخت و گياه ساطع مي‌شود، به او سود مي‌رسد.

حتي در يک آپارتمان کوچک هم مي‌توان يک درخت کاشت

رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطرنشان کرد: ابعاد محل سکونت مهم نيست، حتي در يک آپارتمان و خانه کوچک هم مي‌توان يک درخت کاشت و از آثار بسيار مفيد و حياتي آن بهره‌مند شد و چون ما بطور معمول تأثير اکسيژن رساني درخت را نمي‌بينيم، متوجه فوايد آن نيستيم.

دانشگاه سعي مي‌کند همه ساله ميزبان باشد

وي ادامه داد:اگر مي‌شد اين تبادل اکسيژن و دي‌اکسيد‌کربن را نشان دهيم، آنوقت مردم به اهميت اين موضوع بيشتر پي مي بردند، از اين رو روز درختکاري بايد مورد توجه قرار گيرد و اين روز يک سنت بسيار خوبي است که دانشگاه سعي مي‌کند همه ساله ميزبان باشد و مردم را براي کاشت درخت و ايجاد فضاي سبز تشويق کند.

آلودگي مشهد بيشتر در وضعيت هشدار است

شبستري با اشاره به برخي نگراني‌ها در رابطه با آلودگي هوا در شهر مشهد، گفت: متأسفانه آلودگي مشهد در بسياري موارد در وضعيت هشدار است و بايد در نظر داشت که فقط هوا آلوده نيست، بلکه شهروندان هم آلوده مي‌شوند و اين يک هشدار جدي است که آلودگي هوا و اتفاقاتي که در مدت اخير در برخي کلانشهرهاي کشور شاهد بوديم،مستقيم به سلامت مردم آسيب مي رساند.

کوچکترين سستي در شهروندان، تبعات سنگيني به همراه دارد

وي خاطرنشان کرد: مردم مولد هستند و جامعه روي آنها مي‌چرخد، کوچکترين سستي و ضعف و رخوتي که در آنها ايجاد شود، تبعات سنگيني براي کشور ما به همراه دارد، بنابراين وقتي هشداري در رابطه با آلودگي هوا داده مي‌شود، در واقع اين هشدار براي سلامت شهروندان است.

رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: مي‌دانيم که بايد آلاينده‌ها را کاهش دهيم،فضا را بهبود بخشيم، کارخانجات و فرودگاه را جابجا،ترافيک و بنزين را اصلاح کنيم اما همه اين موارد کارهاي سيستماتيک بوده و برنامه‌هاي  بزرگ و طولاني مدت مي‌طلبد،در حالي که کاشت نهال نه برنامه‌ريزي سنگين مي‌خواهد و نه هزينه گزاف؛ فقط کمي وقت و حوصله نياز دارد.

برچسب ها: کاشت ، نهال ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.