مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به نیاز پنج میلیارد دلاری این شرکت برای سرمایه گذاری گفت: با تحقق این سرمایه گذاری تولید روزانه ٣ میلیون بشکه از مناطق نفت خیز جنوب را برای سال آینده تضمین می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، حمید بورد در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: سال آینده ٥٠٠ هزار بشکه به تولید نفت مناطق نفت خیز جنوب باید افزوده شود که در صورت تامین مالی می توانیم برنامه های خود را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: ١٢ پروژه مهر ماندگار در مناطق نفت خیز جنوب حضور دارند که چهار پروژه به بهره برداری رسیده و چهار پروژه دیگر آماده بهره برداری رسمی است و چهار پروژه های باقی مانده نیز تا پایان دولت دهم به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: این پروژه ها با ١٤٠٠ میلیارد ریال و ٣٠ میلیون دلار به عنوان پروژه های مهر ماندگار مناطق نفت خیز جنوب تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: چند پروژه تزریق گاز در دست اقدام است که به طور نمونه در میدان نرگسی از دو هفته پیش تزریق گاز شروع شده و ٤ هزار بشکه به تولید نفت این مخزن افزوده است.

بورد تصریح کرد: تولید صیانتی و افزایش ضریب برداشت یکی از راهبردهای مناطق نفتخیز جنوب است و با بهره مندی از توانمندی کارشناسان ایرانی مخازن مدیریت شده و برای افزایش تولید آنها برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

بورد گفت: طرح توسعه مخزن مسجدسلیمان ویژگی های خاصی دارد که پیش بینی های لازم برای عملیاتی کردن کامل مخزن انجام شده و به زودی طرح توسعه کامل این مخزن نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره تامین خوراک واحد های پتروشیمی در منطقه ویژه اختصاصی ماهشهر اظهار کرد: این شرکت به تمام تعهدهای خود عمل کرده و آمارها حاکی از آن است که ٨٤ درصد از گاز مایع مورد نیاز پتروشیمی بندر امام را تامین کرده و آماده همکاری با سایر مجتمع های پتروشیمی در استان خوزستان هستیم.

بورد ادامه داد: در مقاطعی به دلایل فنی کاهش ارسال خوراک داشته ایم اما با جبران به موقع این کاهش ها هیچ گونه مشکلی در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مناطق نفت خیز جنوب ٥ کارخانه ان جی ال در دست ساخت دارد و آمادگی کامل داریم تا با مجتمع های پتروشیمی برای ساخت مشترک این کارخانه ها همکاری کنیم و نمونه آن احداث یک واحد ان جی ال با مشارکت پتروشیمی بندر امام است که قرارداد آن چندی پیش نهایی شد.

بورد با بیان این که این شزکت به طور متوسط روزانه ٨٠ میلیون مترمکعب گاز تولید می کند، گفت: حدود ٩٠ درصد از گازهای همراه در مناطق نفت خیز جنوب جمع آوری می شود که ارزش افزوده بالایی داشته و از سوختن این گازها نیز جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: با تولیدی شدن فازهای پارس جنوبی و افزایش تامین گاز مورد نیاز کشور، مناطق نفت خیز جنوب نیز می تواند حجم گاز تزریقی به میدان های نفتی را افزایش دهد که پیامد آن افزایش تولید خواهد بود.

بورد در مورد مخزن نفتی اهواز که بخشی از آن در زمین های فرودگاه اهواز واقع شده، گفت: به طور کلی مخزن اهواز یکی از بزرگ ترین مخازن دنیاست و یکی از بخش های آن در اطراف فرودگاه قرار گرفته است که با بحث های تخصصی و فنی انجام شده و توافق های صورت گرفته میان وزیر نفت و وزیر راه و شهرسازی، محل جدید فرودگاه جانمایی شده که در آینده این جا به جایی صورت خواهد گرفت و مناطق نفت خیز جنوب آماده هر گونه همکاری برای رفع مشکل مخزن نفتی فرودگاه اهواز است.
 
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: این شرکت ١٠٢ درصد از برنامه های تولیدی خود را در بخش نفت و ١٢٠ درصد تعهدهای گازی را نیز محقق کرده است.

وی ادامه داد: ٤ پروژه تزریق گاز بی بی حکیمه گچساران لب سفید نرگسی به عنوان پروژه های شاخص تزریق گاز در مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد.

بورد گفت: سال آینده تولید پایدار و جبران برخی عقب ماندگی ها اولویت کاری مناطق نفت خیز جنوب خواهد بود و ما تعهد می دهیم که تولید ٣ میلیون بشکه نفت را محقق سازیم و برای تحقق این برنامه حدود ٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است.

وی گفت: در سال ٩٠ حدود ٩٨ درصد از بودجه مصوب برای توسعه مناطق نفت خیز جنوب محقق شد و امسال نیز تا کنون بیش از ٨٠ درصد از بودجه پیش بینی شده را دریافت کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال رقم پیش بینی شده به طور کامل محقق شود.

بورد گفت: سالانه باید حدود ٣٥٠ هزار بشکه افزایش ظرفیت بدهیم، زیرا میدان ها و مخازن نفتی ما در مناطق نفت خیز جنوب در نیمه دوم عمر خود قرار دارد و باید با استفاده از روش های مختلف، ضمن جبران کاهش طبیعی تولید، پایداری تولید را محقق کنیم.
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار