منبت کاری از مهم ترین صنایع دستی فارس است و شهرت جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، منبت کاری در این استان بیشتر در شهرهای آباده و شیراز رواج دارد هر چند شهرت منبت آباده بیشتر است و هنرمندان بسیاری در این زمینه فعالیت کرده اند.

آجیل خوری، جای لوازم التحریر، سینی، بشقاب، جعبه شیرینی خوری، قاب عکس، تنگ، جعبه قاشق و چنگال، جای دستمال کاغذی، جای کاغذ یادداشت و قلمدان از جمله آثار تولیدی بدست هنرمندان منبت هستند.

در موزه های جهان نیز از آثار منبت استادان فارس وجود دارد اگر چه نام و تاریخی بر روی آن در موزه های جهانی دیده نمی شود، ولی تعلق آنها به فارس قطعی است .

از آنجا که چوب در برابر زمان مقاومت ندارد و زود پوسیده می شود در تمام ایران اثری قدیمی تر از سده چهارم وجود ندارد و این آثار به طور معمول در مساجد، حسینیه ها و بقلع متبرکه باقی مانده است. صندوق منبت بقعه متبرکه سید میر محمد(ع) در شیراز که از سده هفتم ه.ق به جای مانده است، منبر مسجد جامع اقلید با کتیبه چوبی سر در آن به تاریخ ربیع الاول 849 ه.ق و در منبت با تاریخ 1008 ه.ق،منبر مسجد جامع سوریان از شهرستان بوانات که از سال 771 ه.ق باقی است و همچنین دو ضریح امامزاده حمزه روستای بزم شهرستان بوانات که از دوره شاه عباس اول یعنی حدود 1007 ه.ق بر جای مانده است از جمله آثار منبت در فارس هستند.

طرحهای منبت متنوع و زیاد هستند اما متداولترین آنها طرحهای گل، گل و مرغ، اسلیمی لچک برای گوشه ها، اسلیمی حاشیه، گل سرخ، گل نرگس، گل مینا، بته فندقی، صورت پادشاهان، تخت جمشید، دیس و سینی، جعبه های دستمال کاغذی وطرحهای قاشق است.

منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است. در این هنر نقش‌ها به صورت نقش برجسته روی زمینه کار قرار می‌گیرند.

این هنر بیشتر به صورت کنده کاری روی چوب اجرا می‌شود./ع

برچسب ها: مسافران ، نوروزی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.