معاون وزیر نفت گفت: سیستم بانکی پشتوانه محکمی برای صنعت پتروشیمی کشور نیست و بایستی جوابگوی نسل آینده کشور باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به 50 ساله شدن صنعت پتروشیمی ایران در سال آینده گفت: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی به 60 میلیون تن رسیده و این صنعت جزو استوانه‌های اساسی و سرنوشت‌ساز کشور شده است.

عبدالحسین بیات با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی امروز با 30 سال قبل بسیار متفاوت است، اظهار داشت: در سال جاری 1.6 میلیون تن کود اوره تولید و بدون دغدغه تحویل صنعت کشاورزی شد در حالی که در زمان گذشته هنگامی که می‌خواستیم در مناقصه‌های بین‌المللی برای گرفتن کود اوره شرکت کنیم، یکی از کشور‌ها ما را با تحقیر از مناقصه بیرون کرد.

وی با اشاره به تولید پنج میلیارد لیتر بنزین در شرایط تحریم توسط صنعت پتروشیمی در کشور گفت: اگر خدمات صنعت پتروشیمی نبود تحریم‌ها حتما بر کشور اثر می‌گذاشت.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: در حوزه تولید بنزین، کود اوره و صنایع تبدیلی امروزه به راحتی می‌توان به مواد اولیه دسترسی پیدا کرد.

وی با اشاره به انجام مذاکرات بسیار برای صادرات برخی از حامل‌های انرژی اظهار کرد: در حال حاضر در بخش پتروشیمی در حال تشکیل کارگروه برای محدودیت یا ممنوعیت صادرات هستیم. در حالی که برخی از کشور‌های همسایه برای افزایش صادرات محصولات مذاکره می‌کردند و می‌گفتند که محصولات پتروشیمی ایران هنگام ورود به گمرکات کشور‌های هدف، به قول معروف روی هوا زده می‌شوند. حال بنگرید که افق ملی این صنعت چیست.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که در حال حاضر اهداف برنامه‌ی ششم توسعه بسته شده‌اند، گفت: اهداف برنامه‌ی هفتم توسعه نیز تصویب شده است.

*** بانک حمایت نکند به چالش کشیده می‌شود

وی با تاکید بر این‌که مسوولیت اجرای اصل 44 نه دولت می‌شناسد و نه مجلس، گفت: همه برای اجرای اصل 44 مسوول هستند؛ اگر امروز سیستم بانکی مسوولیت سنگینی که برعهده دارد را انجام ندهد و حمایت نکند، نسل‌های آینده آن را به چالش می‌کشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که در صورت اجرای اصل 44 به روش سنتی شکست می‌خوریم، گفت:باید به سبک و سیاق امروزی و قالب تعالی اصل 44 را اجرا کنیم؛ ما در صنعت پتروشیمی با سختی‌هایی مواجه بودیم که مسوولان نفهمیدند چه سختی‌هایی داشتیم.

وی با تاکید بر لزوم توسعه و پیشرفت قبل از دست دادن بازار با کوشش رقبا و از بین‌رفتن مزیت‌های سرمایه‌گذاری گفت: برخی از پروژه‌های صنعت پتروشیمی خود را در عرصه‌ی بین‌المللی مطرح کردند و مقام دوم و سوم را گرفتند که با اعمال شرایط سیاسی این موضوع صورت گرفت وگرنه مقام اول کسب می‌شد.

بیات در پایان با تاکید بر این‌که باید با توجه به افق چشم‌انداز شاخص‌ها حرکت کنیم، گفت: اگر با حساب و کتاب حرکت نکنیم و ارزیابی نداشته باشیم، ممکن است تلاش‌هایمان از بین برود بنابراین باید ببینیم چالش‌های ما کجاست و به سوی فرصت‌ها بشتابیم.

وی با تاکید بر تاثیر صنعت پتروشیمی در بعد اقتصادی و ارز‌آوری آن برای کشور گفت: غیر از موارد مذکور، با تکالیف دیگری نیز مواجه هستیم از جمله این‌که باید ببنیم چه کار کنیم دیگران از ما سبقت نگیرند تا بتوانیم متعالی‌ترین در حوزه پتروشیمی باشیم.

بیات افزود: دیگر هدف استراتژی بلند‌مدت صنعت پتروشیمی براساس دستور رهبر معظم انقلاب شکل می‌گیرد مبنی بر این‌که کشوری که دارای منابع اول نفت و گاز است باید در سایر امور نیز اول باشد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر تقاضای خرید محصولات پتروشیمی و افق بین‌المللی این صنعت به تغییر جایگاه صنعت پتروشیمی ایران نسبت به کشور‌های پیشرفته و رشد این صنعت اشاره کرد و گفت: تشکیل واحد‌های پتروشیمی در ایران مزیت نسبی و ویژه هستند بنابراین برنامه‌های بسیار گسترده‌ای در دست اقدام داریم.

بیات با تاکید بر لزوم توسعه‌ی مناطق ویژه عسلویه، چابهار، لاوان و سرخس اظهار کرد: براساس هدف برنامه پنجم توسعه ظرفیت نصب شده در پتروشیمی باید به 100 میلیون تن برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار