معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران در منطقه، توسعه روابط همه‌جانبه و صد در صدي با کشورهاي اين حوزه است، گفت: کشورهاي منطقه بخوبي مي‌دانند که وجود جمهوري اسلامي قدرتمند، به نفع کل منطقه است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمدرضا رحيمي پيش از ظهر امروز(سه شنبه) در همايش بين‌المللي خليج فارس که در مرکز استان هرمزگان برگزار شد، با بيان اينکه مداخله قدرتهاي فرامنطقه‌اي مهمترين عنصر تهديدکننده ثبات و امنيّت و افزايش تنش در منطقه است، گفت: کشورهاي منطقه براي رسيدن به صلح و برقراري آرامش، نياز به تعريف يک ساز و کار مشترک همکاري براساس توانايي‌ها و بر مبناي منافع مشترک دارند که در اين چارچوب جايي براي مداخله بيگانگان وجود ندارد.
 
وي افزود: به اعتقاد جمهوري اسلامي ايران تنها راهکار حل اختلافات فيمابين و تأمين امنيت، همکاري منطقه اي و انجام گفتگوهاي دوجانبه است.
 
کشورهاي منطقه مي‌دانند که وجود ايران قدرتمند به نفع کل منطقه است
 
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به تلاش ها و توطئه‌هاي کشورهاي بيگانه در جهت ترويج «ايران‌هراسي» در منطقه که با هدف توجيه حضور خود در اين منطقه حساس صورت مي‌گيرد، تصريح کرد: ملتها و کشورهاي منطقه بخوبي ميدانند که وجود جمهوري اسلامي قدرتمند، نه تنها به نفع کل منطقه است، بلكه باعنايت به امکانات، توانمندي‌ها و پيشرفتهايش مي‌تواند نقش عمود خيمه ترتيبات سياسي- امنيتي منطقه را ايفا نمايد و موجبات مصونيّت آنها در مقابل زياده‌خواهي قدرتهاي خارجي را نيز فراهم آورد.
 
رحيمي افزود: تجربه تاريخي در اين منطقه بيانگر آنست که کشورهاي فرامنطقه‌اي با تمرکز بر کسب منافع نامشروع خود بجاي منافع مشترک، سعي دارند با تعميق اختلافات سياسي ميان کشورهاي همسايه و تخريب ترتيبات منطقه‌اي و دامن‌زدن به اختلافات مذهبي، قومي وطائفه‌اي و تشديد نظامي‌گري، ضمن توجيه مداخله و حضور نظامي خود، نعمتهاي خدادادي منطقه را به بهايي ناچيز خريداري و منطقه را به انبار سلاح‌هاي نظامي خود تبديل کنند.

معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: آنها و بويژه آمريکا با القاي نياز کشورهاي منطقه به جنگ‌افزارهاي غربي براي تأمين امنيت خود در برابر دشمن فرضي، قراردادهاي نظامي، پايگاه و استقرار نيروهاي نظامي خود را به اين کشورها تحميل مي‌کنند تا بدين وسيله به يكي از اهداف منطقه‌اي خود كه همانا تامين امنيّت رژيم صهيونيستي است، نايل آيند.
 
رحيمي خاطرنشان کرد: اهميت اين منطقه از لحاظ سياسي و اقتصادي براي جهانيان، باعث ايجاد رقابت بين قدرتهاي بزرگ بين‌المللي و فرامنطقه‌اي و نيز تحميل بحران‌ها وجنگهاي متعدد به مردم و کشورهاي منطقه شده و اين مداخلات، تاثيرات سوء زيادي برجاي گذاشته كه معرفي تهديدات کاذب، انعقاد پيمان‌هاي دفاعي دوجانبه با کشورهاي منطقه، احداث پايگاههاي نظامي و حضور گسترده نيروهاي نظامي خارجي و درمواردي دامن زدن به مسابقه تسليحاتي، از جمله آنها است.
 
وي با تاکيد بر اينکه تجربه تاريخي نشان داده که در پرتو اين سياستها، نه تنها امنيت منطقه تامين نشده بلکه همواره امنيت و ثبات آن در هاله‌اي از ابهام قرارگرفته، گفت: ناکارآمدي اينگونه نگرشها و رويكردها به مقوله امنيت منطقه، از عدم اطمينان به کشورهاي پيرامون خليج فارس و فرض نظام امنيتي بدون حضور کليه کشورهاي آن نشأت مي‌گيرد.
 
رشد و شکوفايي کشورهاي منطقه در پرتو همکاري جهت ايجاد ساختاري نوين و کارآمد براي امنيت
 
معاون اول رئيس‌جمهور اضافه کرد: ازهمين رو، جمهوري اسلامي ايران با اعتقاد بر بومي‌سازي امنيت منطقه، رشد و شکوفايي کشورهاي اين نقطه استراتژيک را تنها در پرتو همکاري دسته‌جمعي جهت ايجاد ساختاري نوين و کارآمد براي امنيت آن ميسر مي‌داند.
 
رحيمي در ادامه با بيان اينکه خليج فارس بعنوان سومين خليج بزرگ جهان و با برخورداري از پيشينه چندين هزارساله تمدني به همراه سرمايه‌هاي عظيم فرهنگي، انساني واقتصادي دركنار موقعيت ممتازجغرافيايي، منطقه‌اي استثنايي را بوجود آورده است، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود منابع سرشار انرژي نفت و گاز و اينکه حدود 64 درصد از ذخاير کل نفت و گاز جهان در اين منطقه قرار دارد و حدود 30 درصد از نفت دنيا از خليج فارس تأمين مي‌شود، در دهه‌هاي آينده نيز اين منطقه به عنوان يکي از مهمترين نقاط «ژئواکونوميک» و «ژئواستراتژيک» جهان مطرح خواهد بود.
 
وي خاطرنشان کرد: در شرايط کنوني، اگرچه وجود متغيّرهاي چهارگانه "امنيت انرژي، مبارزه با تروريسم، انرژي هسته‌اي و مبادلات اقتصادي و بازرگاني"، اهميت خليج فارس را در نظام امنيت جهاني بيش از پيش افزايش داده و فرصتها و چالشهايي را براي بازيگران منطقه‌اي فراهم آورده، اما بهره‌گيري از فرصتها و مقابله با تهديدات و چالشهاي فرامرزي آن، تنها با همگرايي منطقه‌اي و تأمين امنيت دسته‌جمعي و پرهيز از مداخلات آشکار و پنهان قدرتهاي خارجي امکان‌پذير است.
 
امنيت کشورهاي منطقه بر پايه اعتماد متقابل، گسترش منافع و همکاري‌هاي مشترک تأمين مي‌شود
 
معاون اول رئيس‌جمهور افزود: در شرايط كنوني، امنيت خليج فارس با بهره‌گيري صرف از نيروي نظامي تأمين نخواهد شد، بلكه کشورهاي منطقه بايد امنيت خود را بر پايه اعتماد متقابل، گسترش منافع و همکاريهاي مشترک تأمين کنند.
 
رحيمي با تاکيد بر اينکه امنيت متقابل در خليج فارس يک اصل است و امنيت بايد براي همه باشد، اظهار داشت: امنيت اين حوزه براي جمهوري اسلامي يک موضوع مبنايي است و ايران به لحاظ جايگاه و منافع ملي، در طول تاريخ هيچگاه بدنبال ناامني خليج فارس نبوده و همواره خود را ضامن امنيت اين منطقه مي‌داند.
 
وي ادامه داد: ملت ايران نيز درطول تاريخ، بدون هيچ چشم‌داشتي به سرزمين، اموال و حاکميت ملي ديگران، به حقوق و امنيت همه ملتها احترام گذاشته و رشد و شکوفايي و امنيت منطقه را به نفع خود ميداند.
 
استفاده از عناوين جعلي براي «خليج فارس» رمز فتنه و اختلاف‌افکني است

 
معاون اول رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه بکاربردن عناوين جعلي براي «خليج فارس» رمز فتنه و اختلاف‌افکني توسط قدرتهاي فرامنطقه‌اي در ميان ملّت‌هاي اين منطقه مي‌باشد، گفت: خليج فارس هميشه با همين نام شناخته شده و نام صحيح اين پهنه آبي در طول تاريخ، خليج فارس بوده و خواهد بود.
 
رحيمي تاکيد کرد: خليج فارس واقعيت و حقيقتي ذاتي است و ساکنان اين سرزمين، چه عرب و چه فارس و چه شيعه و چه سني، همه و همه با هر رنگ و نژاد، درصورت عدم دخالت بيگانگان، در كنار يكديگر زندگي مسالمت‌آميزي خواهند داشت، همچنانکه در طول تاريخ طولاني خود نيز چنين بوده‌اند.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار