سابقه مناظره انتخاباتی در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به انتخابات ریاست جمهوری نهم باز می‌گردد اما مناظره‌‌هاي انتخاباتي سال 1388 پر مخاطب‌ترين برنامه صد او سيما اعلام شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛‌ سابقه مناظره انتخاباتی در صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران به انتخابات ریاست جمهوری نهم باز می‌گردد.

در آن دوره که در مرحله اول انتخابات 9 کاندیدا حضور داشتند پس از مشخص شدن نتایج دور اول و راهیابی علی اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به دور دوم، صدا و سیما زمینه مناظره نمایندگان این دو کاندیدا را فراهم کرد.

در آن دوره، مناظره انتخاباتی به مناظره نمایندگان کاندیداها خاتمه یافت، اما 4 سال پس از این انتخابات، رسانه ملي برگزاري 6 مناظره در بين کانديداها انتخابات رياست‌جمهوري دهم ترتيب داد.

پس از پخش اين مناظرات از شبکه سوم سيما، که در ايام تبليغات انتخاباتي نامزدها در خرداد 1388 صورت گرفت، اين برنامه يکي از پرمخاطب‌ترين برنامه تلويزيوني پس از انقلاب اسلامي اعلام شد.

اکنون که در آستانه يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري قرار داريم، عزت‌الله ضرغامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ درباره پخش مناظره‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري آتي از رسانه ملي، اظهار داشت: بررسي موضوع پخش مناظره‌هاي انتخاباتي در رسانه ملي ادامه دارد و تصميم‌گيري درباره آن به قطعيت نرسيده است.

رئيس سازمان صداوسيما تصريح کرد: هنوز درباره نحوه پخش مناظره‌هاي انتخابات رياست جمهوري آينده و کيفيت آن به جمع‌بندي کلي نرسيده‌ايم و به طور حتم زماني که اين موضوع از لحاظ کيفي تاييد شود آن را در رسانه‌ها منتشر مي‌كنيم.

از آنجاييکه "مناظره‌هاي انتخاباتي" داراي مخاطب بسيار و تاثيرگذاري بالايي در انتخاب مردم خواهد داشت،‌ باشگاه خبرنگاران به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره چگونگي انجام تبليغات، مناظرات فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.


***فضاى انتخابات ما با پروپاگاندهاى معمول دنيا تفاوت داشته باشد

مقام معظم رهبري 27 آذر ماه 1370 درباره فضاي انتخابات مي‌فرمايند:‌ فضاى انتخابات، بايد فضاى سالمى باشد؛ فضاى تبليغات، بايد با فضاى پروپاگاندهاى معمول دنيا تفاوت داشته باشد.

تبليغ، صحيح و حق است؛ اما با معناى واقعى كلمه، با حفظ حدود شرعى كلمه، به دور از فريب، به دور از كارهاى دروغين و نمايشى، به دور از متهم كردن اين و آن.

نمى‌شود ما بگوييم كه مسؤولان انتخابات، نسبت به اين قضيه هيچ مسؤوليتى ندارند؛ اين شرط سلامت انتخابات است.


***رقابت غير از خصومت است؛‌ رقابت اين نيست كه كسى اثبات خود را متوقف بر نفى ديگرى بداند

حضرت آيت الله خامنه‌اي 19 دي‌ماه 1391 فرمودند: انتخابات بايد سالم باشد، رقابتى باشد. رقابت غير از خصومت است، رقابت غير از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ اينها را بايد همه مواظب باشيم. رقابت اين نيست كه كسى اثبات خود را متوقف بر نفى ديگرى بداند. رقابت اين نيست كه كسانى بيايند براى جلب نظر مردم، وعده‌هاى خلاف قانون اساسى، خلاف قوانين عادى بدهند؛ اينها نبايد باشد. كسانى كه وارد عرصه‌ى انتخابات ميشوند، چه از طرف مجريان و مسئولان، چه از طرف كسانى كه نامزد مي‌شوند، بايستى به آداب و شروط يك حركت عمومىِ سالم پايبند باشند، متعهد باشند؛ اين لازم است.


***مسئولان کاري کنند که ارتباط و علقه با مردم و اين پيوند و اعتماد حفظ شود

رهبر انقلاب 6 ارديبهشت 1376 درباره ضرورت پرهيز از اسراف در تبليغات انتخاباتي متذکر مي‌شوند: در تبليغات انتخابات رياست جمهوري - که آزمايش عظيمي براي ملت است - مراقبت شود که مخارجِ بيش از متعارف و زيادي و اسراف گونه انجام نگيرد. البته - خوشبختانه - آن کساني که ما مي شناسيم و در اين ميدان وارد شده اند، کساني هستند که مورد اعتمادند.

ما به صدق و صفاي اينها اطمينان داريم و مي دانيم که نمي خواهند؛ ولي ممکن است کساني در گوشه و کنار، بدون اين که اصحاب قضيّه خودشان بخواهند، در اين زمينه ها حرکتي بکنند که درست و مناسب نباشد. البته فقط اين نيست؛ در همه زمينه‌ها و در همه ميدان‌ها و در بخش‌هاي مختلف، مسئولان در هرجا که هستند، بايد کاري کنند که اين ارتباط و علقه با مردم و اين پيوند و اين اعتماد، حفظ شود و ولايت به معناي حقيقي کلمه - که اسلام آن را خواسته است - تحقّق پيدا کند.

اين که باشد، همه سلاح‌هاي دشمن، به کلّي کند خواهد بود. همه سلاحهاي دشمن، در مقابل نظام الهي و قرآني جمهوري اسلامي، کند است. دشمن، بي خود خودش را زحمت و دردسر مي دهد. هر کاري بکنند، با نظامي مردمي که راهي را انتخاب کرده است و آن را آگاهانه و بااراده و باهمت طي مي کند، هيچ کاري نمي توانند بکنند.


***مضر بودن فضاي خشونت و تشنج سياسي

معظم له 26 بهمن 1378 تاکيد مي‌کنند:‌ انتخابات بايد در فضاي آرام و با صفا انجام گيرد و دور از تشنّج و درگيري و فضاي نفرت باشد. البته بعضي‌ها تبليغ مي کنند و حرف مي زنند. فضاي خشونت سياسي و تشنّج سياسي و نفرت، به حال انتخابات مضرّ است.

ايشان همچنين 11 اسفند 1378 تصريح مي‌کنند:‌ بعضي ها بايد اين بحث هاي سياسي تشنج آور را رها كنند و به كارهاي اساسي و عملي بپردازند؛‌ مردم از مسئولان اين انتظار را دارند... مسئولان دور از غوغاها و جنجال‌ها تلاش لازم را بكنند.


***مسئولان سلوک همدلانه کنند حتي اگر همفکر نيستند

19 تيرماه 1379 مقام معظم رهبري به مسئولان توصيه مي‌کنند:‌ مسئولان نظام بتوانند با يکديگر همدلانه سلوک کنند - که سلوک همدلانه لزوماً به معناي همفکرانه نيست؛ گاهي ممکن است سليقه ها متفاوت هم باشد؛ اما بناي بر ستيزه و مخاصمه و دشمني نباشد.


***تاکيد بر ضرورت پرهيز از تندروي و تعارض

ايشان در همين روز مي‌فرمايند:‌ مقابله جدّي با هرگونه تندروي و تندرواني {ضروري} است که جاده صاف کن دشمنند؛ يعني مدلِ يلتسيني! همه دستگاه‌ها بايد با مدل يلتسيني به شدّت مقابله کنند و نگذارند يک جاه طلب، يک فريب خورده، يک مغرض و يک غافل بيايد و حرکت را از حالت صحيحِ خودش خارج کند و حالت مسابقه و حالت تعارض به وجود بياورد.


***مسئولان خصومت‌هاى خانه‌برانداز را كنار بگذارند/تبديل رقابت هاي منفي به رقابت هاي مثبت

معظم له 2 فروردين 1383 با تاکيد براينکه {مسئولان} بايد خصومت‌هاى خانه‌برانداز را كنار بگذارند، تصريح کردند: رقابت‌هاى منفى را به رقابت‌هاى مثبت تبديل كنند و ثبات نظام اسلامى را يك فرصت بزرگ بشمارند.


***نامزدها در نطق‌هاى تبليغاتى براى اثبات خود متوسل به نفى آن ديگري نشوند

حضرت‌ آيت الله خامنه‌اي به نامزدهاي انتخاباتي توصيه مي‌کنند: خودِ نامزدهاى محترم هم مراقب باشند. نمى پسندد انسان كه ببيند يك نامزدى، چه در نطق هاى تبليغاتى، چه در سخنرانى، چه در تلويزيون، چه در غير تلويزيون، براى اثبات خود متوسل بشود به نفى آن ديگرى، آن هم با يك استدلال گوناگون؛ به نظر من اين درست نيست. قبلاً هم من يك توصيه اى در اين مورد كردم، حالا هم در اين روزهاى آخر عرض مي‌كنم. نامزدها همه براى يك هدف دارند كار مي‌كنند. هر كسى به نظر خودش يك احساس مسئوليتى، تكليفى دارد، مى آيد به ميدان.


***انجام مناظره در چهارچوب هاي درست شرعي و ديني باشد

رهبر معظم انقلاب 14 خرداد 1388 مي‌فرمايند: من با مناظره و معارضه و گفتگو و انتقاد مخالفتى ندارم؛ اما سعى كنيد اين در چهارچوب‌هاى درست شرعى و دينى انجام بگيرد. مردم، مردم بيدارى هستند، مي‌فهمند، مي‌دانند. اين چهار نفر نامزدى كه از شوراى نگهبان تأييد شده اند و در اجتماعات گوناگون سخنرانى مي‌كنند، خودِ آن نامزدهاى محترم توجه كنند، مراقبت كنند كه در اين سخنرانى ها، در اين اظهارات، جورى نباشد كه منتهى بشود به ايجاد دشمنى و ايجاد نقار؛ با برادرى و با مهربانى پيش بروند. البته اختلاف نظر، اختلاف رأى، اختلاف سليقه، در مسائل گوناگون، در مسائل شخصى، در مسائل عمومى، يك امر طبيعى است؛ اشكالى هم ندارد. نگذاريد اين به اغتشاش منتهى بشود. اين را خود نامزدهاى محترم هم توجه كنند.

انتهاي پيام/

گزارش از حسنيه‌السادات شبيري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار