رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينکه جريمه هدف نيست بلکه هدف کم شدن تخلفات است، گفت: در نظر گرفتن سوابق رانندگي در اعطاي مسئوليت ها و استخدامات در دنيا امر مرسومي است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سردار اسکندر مومني در اولين روز هشتمين همايش سراسري روسا و مديران پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، با بيان اينکه در دنيا و بر اساس شاخص‌هاي سازمان بهداشت جهاني، ميزان کشته‌ها به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه محاسبه مي شود، اظهار داشت: به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه در دنيا 7.5 نفر کشته مي‌شوند و اين در حاليست که در آسيا به ازاي اين تعداد وسيله نقليه 11 نفر جان خود را از دست مي‌دهند 
وي با اشاره به اينکه در ايران به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه 8.1 نفر جان کشته مي شوند، تصريح کرد: ما در دهه 80 با رشد فزاينده درخواست خودرو و تقاضاي سفر روبرو بوديم بگونه‌اي که آمار خودروها در دهه 80، 5/4 ميليون بود که در پايان اين دهه به 15 ميليون خودرو رسيد. 
به گفته مومني در دهه 80 دارندگان گواهينامه رانندگي بالغ بر 13 ميليون نفر بود که در اواخر اين دهه به 30 ميليون گواهينامه رسيد. 
اين مقام ارشد انتظامي با بيان اينکه با توجه به رشد فزاينده خودرو و سفر، وجود يک قانون به روز و کارآمدتر الزامي بود، گفت: قانون جديد راهنمايي و رانندگي که از سال 90 اجرايي شد، 5 ويژگي مهم از جمله توجه به حقوق شهروندي، راه ايمن، سيستم امداد و نجات ايمن و وسيله نقليه را مورد توجه قرار مي دهد. 
وي خاطرنشان کرد: در سال اول اجراي اين قانون از آمار کشته ها بيش از 3 هزار نفر کاسته شد و 15 هزار نفر نيز کمتر مصدوم شدند. 
رئيس پليس راهور ناجا با اعلام اين که 49 درصد مصدومين در مسير و در بيمارستان فوت مي کنند، اظهار داشت: بايد اين آمار به 20 درصد در ميان کشورهاي همتراز برسد. 
به گفته وي جريمه هدف نيست، هدف اصلي کاهش و بازدارندگي است تا هرچه بيشتر از تصادفات و تلفات کاسته شود. 
رئيس پليس راهور ناجا افزود: بعد از اجراي قانون جديد مقررات راهنمايي و رانندگي از ميزان تخلفات کاسته شد که در نتيجه از ميزان جريمه ها و همچنين تلفات نيز کم شده است و حرکت در اين راستا ما را به هدف اصلي که همانا کاهش تخلفات، تلفات و تصادفات کمتر است در آينده اي نه چندان دور، نزديکتر مي کند. 
اين مقام مسئول با اشاره به اجراي قانون جديد در دو سال اخير، اذعان داشت: اميدواريم در پايان سال، آمار تلفات و کشته ها از 1/8 به زير 5/7 نفر کاهش يافته و ما از رتبه هاي اول دنيا در ميزان کشته ها به سمت ميانگين کاهش تلفات در دنيا، نزديکتر شويم. 
مومني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه آمار کشته ها در اوائل دهه 80، 27 هزار نفر بود و اگر قرار بود اين ميزان کشته با همان آهنگ به راه خود ادامه دهد، در اواخر اين دهه به 55 هزار نفر مي رسيد، گفت: خوشبختانه با يک سير نزولي در ابتداي دهه 90، 20 هزار نفر کاهش تلفات داشتيم که اميدواريم در اوائل سال بعد به زير 19 هزار نفر برسد.
برنامه ريزي، کار عميق کارشناسي، 52 طرح تحقيقاتي، دو نشريه با رتبه علمي-ترويجي و علمي-پژوهشي، حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي در مقاطع مختلف تحصيلي و توجه به همه پارادايم ها و فاکتورهاي کاهش تخلفات، تصادفات و تلفات در مجموعه راهور ناجا، از ديگر محورهاي سخنراني مومني بود. 
وي همچنين يادآور شد: نهادينه شدن فرهنگ احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي بدون شک با همکاري و همراهي همه دستگاه هاي ذيربط و متولي امکان پذير است و يک دستگاه به تنهايي نمي تواند راه به جايي ببرد. 
مومني با بيان اينکه در حال حاضر مسائل ترافيکي در تراز اول مطالبات انضباط اجتماعي مردم قرار گرفته است، اذعان داشت: مي‌توان در واگذاري سمت‌ها، مسئوليت‌ها و حتي استخدام افراد سوابق راهنمايي و رانندگي آنان را مورد بررسي قرار داد. 
وي خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن سوابق رانندگي افراد در واگذاري مسئوليت‌ها و حتي استخدامات در دنيا امري مرسوم است./ف
برچسب ها: رانندگی ، پلیس ، راهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار