پژوهشگران استان گیلان برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت پروبیوتیک های( واکسن) آبزیان و طیور شدند.

علیرضا شناور، ماسوله پژوهشگر پارک علم و فناوری استان گیلان در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  با توسعه صنعت طیور و آبزی پروری در کشور می توان بروز انواع بیماری های عفونی را در مزارع پرورشی انتظار داشت، چنانچه امروز پروبیوتیک ها همانند واکسن به عنوان جایگزین استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش مطرح باشد.

وی افزود: پروبیوتیک های آبزیان و طیور در برخی از کشورها نظیر فرانسه، آمریکا، هند، مالزی، چین ، تایوان، ژاپن و کره جنوبی تولید می شوند ولی علیرغم تحقیقات محققین در کشور تاکنون این نوع پروبیوتیک ها به صورت تجاری تهیه و به بازار عرضه نشده است.

شناور ماسوله تصریح کرد: در این راستا، هسته تحقیقاتی توسعه فناوری پروبیوتیک مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان طی سال جاری توانسته است با تاسیس بانک پروبیوتیک های بومی آبزیان و طیور به تولید پایلوت برخی از انواع این پروبیوتیک های بومی در کشور دست یابد.

وی خاطر نشان کرد: کاهش بیماری ها و تلفات آبزیان و طیور، کاهش مصرف دارو، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس، بهبود رشد و ضریب تبدیل غذایی، کاهش دوره پرورش و بهبود تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش از جمله مزایای چشمگیر در زمان پرورش است./ح
برچسب ها: کشاورزی ، واکسن ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار