مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: 210 بند تاخیری آبخیزداری تا سال 91 در این استان احداث شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / اسدالله محسن زاده به مناسبت هفته منابع طبیعی افزود: این بندها قابلیت استحصال سالانه 18 میلیون مترمكعب روان اب سطحی را دارد.

وی اضافه كرد: این بندهای آبخیزداری با هدف استحصال آبهای سطحی، كنترل سیل و رسوب احداث شده و با توجه به شرایط جوی و میزان بارش ها در استان، احداث آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان كرد: افزایش بهره وری مصرف و كاهش تبخیر منابع آبی كه هم اكنون بیش از 2/3 میلیارد مترمكعب می باشد، از اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است.

محسن زاده  ادامه داد: 40 پروژه آبخیزداری در سال جاری از محل اعتبارات ملی و استانی در حال اجراست.

وی بیان كرد: اعتبارات بخش آبخیزداری استان در سال جاری 38 میلیارد و 230 میلیون ریال بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین گفت: برای اجرای طرح جامع مدیریت حوزه های آبخیز استان، شش حوزه به عنوان پایلوت انتخاب شده و مطالعات اجرایی این حوزه ها به اتمام رسید.

محسن زاده افزود: در همین راستا عملیات اجرایی در حوزه آبخیز خوجین و سقز چایی آغاز شده است.

به گفته وی، جریان های سطحی و زیرزمینی استان اردبیل در سه حوزه آبخیز قزل اوزن، ارس و بالها رود جمع می شود كه رواناب حوزه ارس و بالهارود از كشور خارج و رواناب قزل اوزن وارد سفید رود شده و به دریای خزر زهكشی می شود.

وی افزود: ظرفیت آب قابل استحصال استان اعم از منابع سطحی و زیرزمینی 7/3 میلیارد مترمكعب است و 2/2 میلیارد مترمكعب آب سطحی نیز از استان های همجوار وارد می شود.

محسن زاده هدف عمده آبخیزداری را استحصال 20 درصد از رواناب ها و هرزآب ها ذكر كرد و گفت: براساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه باید این میزان یعنی 200 میلیون مترمكعب تحقق یابد كه برابر دو سد بزرگ احداث شده در استان است.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در ادامه از شناسایی هفت هزار نقطه زمین لغزشی در سطح استان خبر داد و اظهار كرد: بیش از 50 درصد این نقاط فعال می باشد.

وی  مهمترین فعالیت های اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل را انجام مطالعات تفصیلی و اجرایی حوزه های آبخیز استان در 304 هزار هكتار، تهیه بانك اطلاعات سیل، زمین لغزش و آبخیزداری استان عنوان كرد./ب

برچسب ها: اردبیل ، احداث ، بند ، تاخیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.